La data de 27 iulie 2005 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 672/2005, Legea nr. 241/15 iulie 2005 privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Legea este structurata pe 4 capitole si 16 articole si cuprinde, in esenta, elemente referitoare la intelesul unor termeni si expresii cum ar fi: buget general consolidat, contribuabili, documente legale, formulare tipizate cu regim special utilizate in domeniul fiscal, obligatii fiscale, operatiune fictiva, organe competente. De asemenea, cuprinde faptele care in intelesul legii constituie infractiuni, precum si cauzele de nepedepsire si cauzele de reducere a pedepselor.
In primul capitol, intitulat „Dispozitii generale”, legea face precizarea ca instituie masuri de prevenire si combatere a infractiunilor de evaziune fiscala si a unor infractiuni in legatura cu aceasta. De asemenea, sunt definiti o serie de termeni si expresii cu care opereaza legea.
Capitolul II, intitulat „Infractiuni”, cuprinde, pe parcursul celor 7 articole, infractiunile prevazute de aceasta lege si anume:
– nerefacerea in termenul inscris in documentele de control a documentelor de evidenta contabila distruse, desi cel controlat putea sa o faca;
– refuzul nejustificat al unei persoane de a prezenta organelor competente, dupa ce a fost somata de trei ori, documentele legale si bunurile din patrimoniu, in scopul impiedicarii verificarilor financiare, fiscale sau vamale;
– impiedicarea sub orice forma a organelor competente de a intra, in conditiile prevazute de lege, in sedii, incinte, ori pe terenuri cu scopul efectuarii verificarii financiare sau vamale;
– retinerea si nevarsarea, cu intentie, in cel mult 30 de zile de la scadenta, a sumelor reprezentand impozite sau contributii cu retinere la sursa;
– punerea in circulatie, fara drept, a timbrelor, banderolelor sau formularelor tipizate, utilizate in domeniul fiscal, cu regim special, precum si a celor falsificate;
– stabilirea cu rea credinta de catre contribuabil a impozitelor, taxelor sau contributiilor, avand ca rezultat obtinerea fara drept a unor sume de bani cu titlu de rambursari sau restituiri de la bugetul general consolidat ori compensarii datorate bugetului general consolidat;
– de asemenea, se pedepseste asocierea in vederea savarsirii faptei mai sus-mentionate.
Constituie infractiuni si urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale:
– ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile;
– omisiunea in tot sau in parte a evidentierii in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;
– evidentierea in acte contabile sau in alte documente legale a cheltuielilor care nu au la baza operatiuni reale ori evidentierea altor operatiuni fictive;
– alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice, fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor;
– executarea evidentei duble, folosindu-se inscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor;
– sustragerea de la efectuarea verificarilor financiare, fiscale, sau vamale prin nedeclararea, declararea fictiva ori declararea inexacta cu privire la sediile principale sau secundare ale persoanelor verificate;
– substituirea, degradarea sau instrainarea de catre debitor ori de catre terte persoane a bunurilor sechestrate in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala si ale Codului de procedura penala.
Cat priveste pedepsele prevazute pentru aceste infractiuni, precizam ca acestea sunt: pedepse principale (amenda sau inchisoare) dar si pedepse complementare privind interzicerea unor drepturi de natura celor prevazute de art. 64 Cod penal. Amenzile penale prevazute de lege sunt intre 50.000.000 lei si 300.000.000 lei, in timp ce limitele pedepsei cu inchisoare sunt intre 6 luni si 15 ani.
In acelasi timp, legea prevede si situatii in care, tentativa la unele infractiuni se pedepseste in conformitate cu articolele 20 si 21 din Codul penal.
Capitolul III, intitulat „Cauze de nepedepsire si cauze de reducere a pedepselor”, prevede situatiile in care se reduc pedepsele si anume:
– in cazul savarsirii unei infractiuni de evaziune fiscala prevazuta de prezenta lege, daca in cursul urmaririi penale sau al judecatii, pana la primul termen de judecata, invinuitul sau inculpatul acopera integral prejudiciul cauzat, limitele pedepsei prevazute de lege pentru fapta savarsita se reduc la jumatate;
– daca prejudiciul cauzat si recuperat in aceleasi conditii este de pana la 100.000 Euro, in echivalentul monedei nationale, se poate aplica pedeapsa cu amenda;
– daca prejudiciul cauzat si recuperat in aceleasi conditii este de pana la 50.000 euro, in echivalentul monedei nationale, se aplica o sanctiune administrativa care se inregistreaza in cazierul judiciar;
– prevederile de mai sus nu se aplica daca faptuitorul a mai savarsit o infractiune prevazuta de aceasta lege intr-un interval de 5 ani de la comiterea faptei, pentru care, a beneficat de prevederile referitoare la cauzele de reducere a pedepselor.
Este de observat ca, desi capitolul III se refera si la cauze de nepedepsire, in cuprinsul acestuia nu se indica asemenea cauze.
In continuare, se precizeaza ca, in cazul in care s-a savarsit o infractiune prevazuta de prezenta lege, luarea masurilor asiguratorii este obligatorie, conform art. 163 si urm. din Codul de procedura penala.
Nu pot fi fondatori, administratori, directori sau reprezentanti legali ai societatii comerciale, iar daca au fost alese, sunt decazute din drepturi, persoanele care au fost condamnate pentru infractiunile prevazute de aceasta lege.
Capitolul IV, intitulat „Dispozitii finale”, precizeaza actele normative ce se abroga la data intrarii in vigoare a prezentei legi, respectiv la 16 august 2005, dar si imprejurarea ca, la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de condamnare pentru vreuna dintre infractiunile prevazute de prezenta lege, instanta de fond va comunica Oficiului National al Registrului Comertului o copie a dispozitivului hotararii judecatoresti, definitive, urmand a se face mentiunile corespunzatoare in Registrul Comertului.
De asemenea, hotararile definitive de condamnare pentru evaziune fiscala se comunica, potrivit art. 6 alin. 1 lit.a, raportat la art. 2 din Ordonanta nr. 75/30 august 2001 la cazierul fiscal pentru inscrierea faptelor si a persoanelor condamnate.
In acelasi timp, legea prevede si cazul in care, ca urmare a savarsirii unei infractiuni, nu se pot stabili, pe baza evidentelor contribuabilului, sumele datorate bugetului general consolidat. In atare situatie, acestea vor fi determinate de organul competent potrivit legii, prin estimare in conditiile Codului de procedura fiscala.
JUDECATOR DRD. STELIAN ION
CURTEA DE APEL PLOIESTI














