Pentru o abordare integrata a gestionarii deseurilor de ambalaje, concomitent cu promovarea unor solutii de reciclare eficiente din punct de vedere al protectiei mediului, ministerele Mediului, Economiei si cel al Administratiei si Internelor au emis un nou Ordin comun (publicat in M.O. nr. 27/12 I 2006) privind procedura si criteriile de autorizare a operatorilor economici. Astfel, firmele care solicita autorizarea, trebuie sa indeplineasca o serie de criterii, cum ar fi: sa demonstreze ca are capacitatea de atingere a obiectivelor prevazute in planul national de implementare a Directivei europene privind ambalajele si deseurile de ambalaje; sa promoveze solutii de colectare si valorificare menite sa asigure crearea unui sistem integrat, eficient si transparent de gestionare a deseurilor de ambalaje. Firma care obtine licenta de operare are diverse obligatii: sa preia deseuri de ambalaje de la oricare dintre colectorii de deseuri care accepta tariful si asigura calitatea minima stabilita de lege; sa respecte tarifele cuprinse in documentatia de autorizare; sa reinvesteasca profitul/eventualele sume rezultate dupa scaderea cheltuielilor pentru dezvoltarea sistemului de gestionare a ambalajelor si deseurilor de ambalaje etc. In cazul neatingerii obiectivelor anuale de valorificare si reciclare a deseurilor, se anuleaza licenta de operare, care se emite pe o perioada de 2 ani. Emiterea si anularea licentei de operare se fac de catre Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, prin Agentia Nationala pentru Protectia Mediului. Pentru autorizare, operatorul achita un tarif de 7.500 RON, alti 2.000 RON – in cazul revizuirii licentei si 2.000 RON pentru reautorizare.
La data intrarii in vigoare a prezentului act normativ se abroga Ordinul ministrului Mediului si Gospodaririi Apelor si al ministrului Economiei si Comertului nr. 338/625/2004.
C. DUMITRU