2005 a adus mai multi turisti si incasari record

Cum a venit timpul pentru bilanturi, hotelierii de pe Valea Prahovei si-au facut deja socotelile cum or sa termine anul financiar 2005. Iar rezultatele sunt optimiste. Fara exceptie, principalii „actori” de pe piata turistica judeteana apreciaza ca, in comparatie cu 2004, anul trecut au avut mai multi clienti si veniturile au crescut, in medie, cu peste 10 la suta. O analiza preliminara arata ca fenomenele meteorologice extreme care au afectat tara (inundatii, tornade etc) s-au resimtit, in special, in zonele de ses si campie, in timp ce la munte a fost liniste. Acesta ar fi, de altfel, si unul dintre motivele pentru care romanii au preferat statiunile montane mai mult decat de obicei. In plus, s-a inregistrat si o mai mare afluenta de turisti straini, atrasi de tara noastra nu atat datorita calitatii serviciilor (in fapt, o problema reala pentru dezvoltarea sectorului), cat mai ales pentru ca, pe plan politic si social, aici au gasit stabilitate. Sa nu uitam ca, in 2005, intr-o serie de state cunoscute ca destinatii turistice preferate au aparut situatii grave, provocate de atacurile teroriste (Egipt, Indonezia, Turcia) sau de gripa aviara (Thailanda, China, Hong-Kong). De asemenea, desi cu pasi mici, turismul romanesc incepe sa-si gaseasca o identitate, mizand pe traditii si pe varietatea peisajelor naturale.
Dar iata cum apreciaza cativa dintre managerii celor mai importante hoteluri prahovene ca s-au desfasurat afacerile in 2005:
* Gheorghe Nastasia, director sucursala Sinaia a Regiei Autonome Administratia Protocolului de Stat, institutie care administreaza hotelurile Mara, Economat si Furnica: „Fara indoiala, a fost un an bun. Gradul mediu de ocupare a fost in jur de 55 la suta, la nivelul celor trei unitati, iar de Sarbatori a urcat pana la 80 la suta – Furnica si Economat si chiar 98 la suta – Mara. Pe ansamblu, inregistram o crestere a veniturilor cu 25 % fata de 2004. In schimb, profitul a ramas cam la fel, din cauza faptului ca au crescut costurile cu utilitatile si cheltuielile, in general”.
* Despina Popescu, director Hotel Alexandros (Busteni): „Suntem foarte multumiti, deoarece hotelul a fost plin de Sarbatori, iar in restul anului am inregistrat un grad de ocupare de peste 73 la suta. De asemenea, desi am avut multi turisti straini, veniti din Franta, Austria, Anglia, nu am primit nici o reclamatie de la acestia. Este un semn clar ca ne-am imbunatatit serviciile. Pe de alta parte, profitul va fi aproximativ egal cu cel din 2004, din cauza devalorizarii monedei europene”.
* Vasile Marinescu, director de complex Hotel Sinaia: „Veniturile generale au crescut cu 10-15 procente si asta, in special, pentru ca turistii au platit tarife mai mari si pentru ca sejurul a crescut (ca numar de zile). Un rol important l-au avut si strainii, care au reprezentat mai bine de o treime din numarul total de 35.000 de turisti. Motiv pentru care estimez ca si profitul va fi mai bun ca in 2004”.
Si daca toti recunosc o crestere a incasarilor, la fel de unanimi sunt atunci cand afirma ca in 2006 vor face noi investitii, pentru a imbunatati gradul de confort, precum si calitatea serviciilor. Aceasta este, in fapt, sansa turismului prahovean. Unica, de altfel, pentru ca infrastructura statiunilor si posibilitatile de agrement oferite vizitatorilor sunt inca departe de cerintele internationale.
Iulian MAXIM