
Afirma colonelul (r) GAVRIIL PREDA, conferentiar universitar, doctor in istorie
– Domnule Preda, considerati ca este prezenta, astazi, in sufletele romanilor, semnificatia zilei de 1 Decembrie?
– Daca ar fi sa iau in calcul un studiu in randul studentilor ploiesteni, as spune ca da, majoritatea cunoscand bine semnificatiile zilei noastre nationale. In acelasi timp, surprinzator, 13% dintre cei chestionati nu au stiut ce este la 1 Decembrie, iar 20% nu au cunoscut semnificatia acestei zile. Cu alte cuvinte, grav ar fi daca 20% din populatia tarii nu ar cunoaste semnificatia primei zile de decembrie; dar este cert ca intalnim cetateni care nu cunosc acest lucru.
– Din ce cauza s-a ajuns aici?
– Nu este o singura cauza. In primul rand, ar fi faptul ca, intr-un secol, ne-am schimbat de trei ori simbolurile nationale, trecand, pe rand, de la monarhie, la comunism si-apoi la republica parlamentara de tip democrato-liberal. Aceste schimbari pot crea confuzie, chiar o anumita indiferenta sau superficialitate, comparativ cu ceea ce este la alte popoare. De asemenea, la acestea se adauga bulversarea valorilor – produsa dupa 1990 – cumulata cu o slaba preocupare a factorilor abilitati – scoala, mass media, sistem educational, in general – fata de promovarea valorilor culturale, a simbolurilor nationale.
– Considerati ca istoria a devenit o cenusareasa intre disciplinele din invatamantul romanesc?
– Problema se pune ca, dupa 1990, istoria a intrat intr-un con de umbra, fiind supusa unei „purificari ideologice”. Istoria a ajuns un instrument in mana clasei politice si riscam ca, vorba proverbului, odata cu apa sa aruncam si copilul din copaie! Istoria in gimnaziu si liceu se invata la un nivel derizoriu, iar la Academia Militara – desi armata este principalul instrument de faurire a istoriei – nu se mai face pe considerentul ca s-a invatat in scolile anterioare!
– Ce ar trebui facut, totusi, pentru educatia generala a tinerilor?
– Fata de presiunile exercitate de mediul social asupra tinerilor, trebuie realizat un echilibru intre disciplinele care sa-i ajute sa-si formeze principalele repere ale identitatii culturale si nationale. Copilul – daca nu invata limba romana cat trebuie, geografia care trebuie, istoria care este, nu va avea reperele cu care sa se raporteze la alte culturi; nu pentru a le contrapune, ci din nevoia de echilibru. Daca nu are reperele de baza, tanarul nu-si gaseste forta si capacitatea de a prelua critic si selectiv influentele si fortele culturale.
– Este un pericol indepartarea de traditii?
– A uita istoria duce la repetarea greselilor trecutului. Evocarea istoriei nu inseamna nici atitudini rigide, dogmatice, nici exagerari in interpretare, ci a intelege efortul facut de un popor pentru a supravietui si a se afirma in concertul popoarelor lumii.
– Ce ar trebui sa-i ramana omului de rand, de la 1 Decembrie?
– O zi ca 1 Decembrie nu poate fi „rezolvata” doar la 1 decembrie, 29 sau 30 noiembrie! Educatia, in spiritul simbolurilor nationale, al valorilor de esenta ale istoriei si culturii, trebuie sa se regaseasca decent, dar constant in activitatea factorilor educationali. Aceasta deoarece am ajuns sa aflam de Unirea Principatelor doar pe 24 ianuarie, de Ziua Victoriei – pe 9 Mai, sau de Marea Unire a Romanilor – pe 1 Decembrie, si ne multumim sa bifam astfel de actiuni. Este deci necesar sa intelegem ca ceea ce parcurgem astazi inseamna si o parte din ceea ce au facut predecesorii nostri.
A consemnat
Leon CHIRILA











