Pentru ca avea de incasat de la debitorii sai miliarde de lei, CPGC Campina a hotarat sa intrerupa serviciile de apa pentru marii restantieri, dupa instiintarile si somatiile de rigoare. Si daca, in ultimii ani, a mai sistat furnizarea apei la unii agenti economici si persoane fizice care “uitau” sa mai plateasca, acum le-a venit randul asociatiilor de proprietari care au acumulat datorii mai vechi de 60 de zile de la primirea facturii. In culpa au fost sase asociatii de proprietari: 402, 403, 855, 865, 933 si 942. Actiunea s-a realizat in doua etape: la inceput, au fost debransati cei cu datorii mai mari de 50 de milioane lei vechi, iar apoi si cei cu datorii sub aceasta suma. De fapt, nu este vorba despre o sistare totala, CPGC continuand sa furnizeze apa acestor asociatii dupa un program strict si extrem de redus (doua-trei ore dupa-amiaza), pentru a se asigura o minima respectare a normelor de igiena. O asemenea masura extrema impotriva asociatiilor cu mari datorii nu mai luase Compania de Apa din 2002. Iar atunci, ea si-a aratat roadele, la fel ca si acum. Pentru ca, in ultimele zile, au fost platite o buna parte din datorii. “Mobilizarea” subita a reprezentantilor asociatiilor debitoare, dupa intreruperea apei, sutele de milioane de lei vechi pe care acestia le-au platit, in contul datoriilor, in cateva zile, arunca o umbra de indoiala asupra seriozitatii unor abonati, dar si asupra catorva administratori de bloc, care pot fi banuiti ca depun sumele stranse in banci, pentru a-si insusi dobanzile, intarziind nepermis plata facturilor. In acest sens, Nicolae Toma, seful Departamentului Comercial din CPGC, ne-a declarat: “Dupa sistarea apei, administratorul unei asociatii a platit, in 48 de ore, 120 de milioane lei vechi, justificand ca numai de la un proprietar a avut de incasat 60 de milioane. Intr-adevar, stiam despre acel mare debitor, caci ne vizitase, cu putin timp inainte, ca sa ne roage sa nu oprim apa la blocul sau, pentru ca ii sar vecinii in cap, dar si asa, diferenta a fost stransa suspect de repede. Vin multi la noi si se plang ca nu mai au bani sa ne plateasca serviciile, fiindca si-au platit gazele, cablul etc. Nu-i putem intelege: fara televizor mai poti trai, dar fara apa este imposibil. Serviciile noastre sunt, poate, cele mai importante pentru comunitate. Asa cum platesti o paine, trebuie sa-ti platesti si apa pe care o consumi. Iar daca legislatia permite plata serviciilor comunale in 30 de zile, clientii nostri ar trebui sa respecte cu strictete acest termen scadent si sa nu-si bata joc de el. Si, pana la urma, de munca noastra”.
Din nefericire, CPGC nu poate opri apa doar abonatilor cu mari datorii, deoarece nu poate actiona in interiorul blocurilor, pe proprietatile asociatiilor. Pentru a veni in sprijinul clientilor care, desi isi platesc la timp facturile, trebuie sa sufere din cauza rau-platnicilor, Compania a inceput, inca din 2003, realizarea unor bransamente individuale pentru abonatii doritori. Pana in prezent, s-au executat peste 1000 de astfel de bransamente, cu ajutorul unor distribuitoare montate la intrarea blocurilor, pentru a se respecta limita de proprietate, iar solicitarile de acest tip sunt din ce in ce mai numeroase.
Adrian BRAD