Situatia grava din sanatate nu mai are nevoie de multe comentarii, ci de solutii dintre cele mai urgente. Recunoaste si actualul ministru al Sanatatii, Eugen Nicolaescu, cel care a lansat mult discutatul si contestatul pachet legislativ privind noua reforma din sistemul sanitar declarand ca se impune un „management de criza, in conditii exceptionale”. Fara a ne pronunta noi daca este bine sau rau, vom incerca sa surprindem ce ar putea aduce acesta din punctul de vedere al cetateanului si, mai ales, cand poate spera acelasi cetatean sa apara primele semne bune ale reformei, pe baza dialogului purtat de oficialul ministerial , pe parcursul catorva ore, in cadrul recentei consultari zonale, desfasurata la Targoviste, cu directori de spitale, medici, farmacisti, reprezentanti ai Directiilor de Sanatate Publica din judetele Prahova, Dambovita, Buzau,Giurgiu, Teleorman.
Spitalele pierd bani; medicii de familie ii castiga
In prezent, fondurile sanatatii sunt alocate in proportie de 70 la suta spitalelor si 30 la suta – sistemelor de asistenta medicala prespitaliceasca. Raport considerat disproportionat, care cauzeaza, in conditiile in care banii sunt si asa insuficienti, o lipsa de fonduri in segmente importante de asistenta medicala. Ce se propune in proiectul Legii spitalelor ? Medicinei de familie sa ii fie alocati mai multi bani ca pana acum, iar medicul de familie-primul care vine in contact cu bolnavul- sa fie mai bine platit, luandu-se fonduri din cele directionate in prezent spre spitale. In paralel, medicul va fi platit – noi am adauga si controlat ! – si pentru servicii medicale pe care are competenta sa le asigure si pentru care bolnavul nu va mai fi spitalizat. De asemenea, de la buget, va fi finantata reteaua de ingrijiri medicale la domiciliu, in care, de asemenea, medicul de familie va fi mai mult implicat, descongestionandu-se spitalele supraaglomerate de pacientii care pot fi tratati, cu costuri mai mici, acasa.
Asistenta de urgenta, gratuita, pentru orice roman
Noul proiect al Legii asigurarilor de sanatate prevede, in principal, ca fiecare persoana asigurata, care plateste contributie la fondul de sanatate, sa beneficieze de un pachet minimal de servicii. Mai mult decat atat, pentru orice cetatean, indiferent daca este asigurat sau nu, se considera ca statul este dator sa asigure, gratuit, asistenta medicala pentru situatiile de urgenta.
8 spitale regionale
Anul viitor vor fi evaluate toate spitalele, in intentie fiind sa se creeze opt institutii spitalicesti regionale, dotate performant si avand la dispozitie modalitati de preluare si transport rapid al bolnavului. Rationamentul e simplu: sa se ajunga in timpul cel mai scurt la cel care are nevoie de asistenta medicala si acesta sa nu mai fie plimbat din spital in spital ci dus, de la inceput, potrivit diagnosticului, acolo unde poate fi investigat si tratatat cel mai competent.
„Se tem cei care pierd interese si privilegii”
De ce se grabeste Guvernul sa-si asume raspunderea pentru legile sanatatii, fara a mai fi trecute prin Parlament ? – iata o intrebare care a starnit multe controverse in ultimul timp, dar si acuzatii. In replica, ministrul Sanatatii considera ca „nu sunt de acord doar aceia care au interese si privilegii”. In privinta optarii pentru aceasta varianta, doua au fost argumentele invocate de ministru: „Daca ducem legile in Parlament, se vor ingropa cativa ani. Or, considerand Sanatatea o prioritate, Guvernul e dispus sa-si piarda mandatul daca nu va obtine pentru sanatate acordul pentru reforma care nu mai poate fi amanata”.
Consiliile de administratie, acuzate de trafic de influenta
Asteptatele schimbari in bine a activitatii din spitale sunt legate de schimbari in conducerea acestora. E deja stiuta prevederea potrivit careia medicii trebuie sa opteze daca vor sa fie manageri sau sa profeseze in specialitatea medicala pentru care s-au pregatit, cele doua variante nemaifiind posibile concomitent decat in spitalele mici. S-a vorbit,de asemenea, mult, despre ideea lasarii partii de manageriat in mana economistilor sau a juristilor. In acelasi timp, exista prevederi privind modificari in ceea ce priveste consiliile de administratie ale spitalelor (in care intra si persoane din afara sistemului sanitar, cum ar fi consilieri locali ), acuzate ca in formula actuala au facut mai mult rau.”Fie au fost mecanisme greoaie, in care deciziile s-au luat foarte greu sau deloc; fie s-au ocupat mai mult de trafic de influenta si de furat din proprietatea tarii” a concluzionat ministrul Nicolaescu.
Iesirea din criza – in 2007
Intre acuzatiile unor reprezentanti ai opozitiei ca legile la care ne-am referit in sinteza au fost facute „pe genunchi in baie” si intre aprecierile initiatorilor ei ca vor scoate, in sfarsit, sanatatea romaneasca din criza, am cerut ministrului Nicolaescu sa precizeze pentru bolnavul „prins ” de fiecare data la mijlocul tuturor reformelor de pana acum, cand poate sa spere ca vor aparea primele efecte in bine. „Din semestrul al II-lea al anului 2007 nu vor mai fi cozi in farmacii, iar bolnavii din spitale nu isi vor mai cumpara medicamente si fese”. Clar, dar asteptam sa vedem daca va fi si adevarat.
Luiza RADULESCU-PINTILIE