In viziunea reformatoare a Ministerului Educatiei, de anul viitor, elevii de liceu vor invata istoria pe… sarite. Noile planuri de invatamant la clasele a XI-a si a XII-a, filiera tehnologica, includ pentru 2006, o singura ora de istorie predata o data la doua saptamani. Asta in conditiile in care, cu exceptia clasei a VIII-a, de ani buni, nici macar la gimnaziu, istoriei nu ii este alocata mai mult de o ora pe saptamana. Masura ar avea la baza – dupa cum se arata in nota de fundamentare a acestor documente – recomandarile europene in domeniu, tot acestea impunand, dupa cum se stie, descongestionarea programei scolare. Numai ca, fara a minimaliza importanta altor materii de studiu, a sacrifica istoria nu este, de departe, cea mai buna solutie. De altfel, tot potrivit cerintelor europene se are in vedere predarea integrata, pe teme de studiu, a acestei discipline ceea ce inseamna, printre altele, amestecarea istoriei nationale cu istoria celorlalte natiuni. Si tot invatand asa, pe sarite, istoria nationala n-o sa ne mai miram probabil de ce tinerii europeni, din tari considerate civilizate nu stiu unde se afla pe harta Romania sau confunda Bucurestiul cu Budapesta. Inca o anomalie pentru cea din urma! In urma cu doar cativa ani, cand in cartile de istorie apareau vedete din show-biz sau stiristi precum Andreea Esca. E-adevarat, ca, in prezent, manualul alternativ cu pricina se afla in lichidare si a suferit, intre timp, unele necesare corectii.
***
Asa cum era de asteptat, noul plan de invatamant a starnit criticile istoricilor, in Prahova o serie de profesori de specialitate adresand chiar un protest Ministerului Educatiei.
Asa cum nu au avut retineri in a ne impartasi nemultumirile chiar dascali ajunsi astazi inspectori scolari. „Dupa ’90, istoria a pierdut, ca numar de ore, circa 40 la suta din ponderea pe care o avea in randul materiilor de studiu din invatamantul preuniversitar”, ne-a declarat prof. Tudor Iancu. „Este adevarat ca, pe masura ce inaintam in istorie, aria de acoperire a evenimentelor este tot mai mare si de aceea se impune, la un moment dat, limitarea la momentele esentiale. Nu mai vorbim de adaptarea la noile cerinte din domeniu, in reala schimbare in ultimii ani, ca si la noile metode de predare ale acestei discipline. Vreau sa va spun ca, anul viitor, la clasa a XI-a bunaoara, se va studia Istoria Uniunii Europene”, ne-a marturisit prof. Gheorghe Borovina, inspector scolar general adjunct, membru pana in 1997 in comisia nationala de elaborare a programelor de invatamant din cadrul Ministerului Educatiei. „A preda, insa, istoria, o data la doua saptamani, a adaugat domnia sa, chiar si unor liceeni de la profil tehnic, va fi un lucru dificil. Va fi un fel de pastisa a istoriei.”
In schimb, deputatul Ion Preda, membru in comisia de invatamant a Camerei Deputatilor, de formatie profesor de istorie a aflat de la noi despre decizia Ministerului Educatiei: „Nu se poate asa ceva. Voi face eu insumi interventii pentru ca lucrurile sa nu ramana asa. Nici nu incape indoiala ca nu se poate comasa programa astfel incat sa poti cuprinde absolut toata materia care trebuie predata la aceasta disciplina”.
Raluca ENE