Parintii au de ce sa arate profesorii cu degetul
– Domnule inspector general, greva generala din invatamant se prelungeste. Cu ce consecinte pentru elevi, pentru sistemul de invatamant in general?
– Am apreciat ca, la debutul sau, greva a avut revendicari care vizau sistemul de invatamant in ansamblu, finantarea in special, in care se regaseau si cresterile salariale. Proiectul de acord pe care Guvernul l-a propus reprezentantilor sindicatelor includea si prevederi privind salarizarea, chiar si o reparatie in acest sens, prin posibilitatea platii unor diferente provenite dintr-o eroare de calcul pentru perioada octombrie 2001-2004, in mod esalonat, incepand cu februarie 2006. Mai mult decat atat, a fost stabilit inclusiv un termen de evaluare a modului de respectare a acestui acord, la 1 iunie anul viitor. Atunci, in cazul nerespectarii prevederilor din acord, se putea relua conflictul de munca si faptul ca momentul coincidea cu finalul anului scolar, cu perioada examenelor, constituia, cu siguranta, un avantaj al sindicatelor.
– Sa inteleg ca sunteti de parere ca prevederile acordului erau de natura sa determine reintoarcerea profesorilor in clase ?
– Consider ca prelungirea acestui conflict atrage nemultumirea justificata a parintilor si a elevilor si faptul ca a devenit acum un conflict legat, cu prioritate, de revendicari salariale face ca profesorii sa fie aratati cu degetul pentru insistenta asupra unor interese personale.
– Credeti ca mai este posibila recuperarea materiei pierdute de catre elevi ?
– Ca profesor, consider ca ne aflam deja la limita in ceea ce priveste aceasta posibilitate, in conditiile in care profesorii se intorc urgent in clase. Apoi, o intrerupere a activitatii de 10-12 zile ii scoate pe elevi din ritmul firesc al varfului de efort al actualului semestru, avand in vedere ca este perioada in care se pregatesc lucrarile de evaluare, tezele. Reintrarea in ritm va presupune, de asemenea, un timp. Ca inspector general, adaug faptul ca decizia continuarii grevei, inclusiv in aceasta saptamana, perturba grav procesul de invatamant si de asemenea derularea unor activitati stabilite in calendarul de actiuni al Inspectoratului Scolar, cum ar fi cercurile pedagogice sau testarile pentru invatamantul de excelenta.
– Din punctul dumneavoastra de vedere, cum vedeti solutionat acest conflict?
-E cu atat mai greu de raspuns acum cand instanta a amanat pana maine decizia privind legalitatea conflictului. Eu nu pot decat sa respect prevederile Legii conflictelor de munca. Sper, insa, intr-o intrare, cat mai rapida, in normalitate.
Luiza Radulescu Pintilie