Iustin Dumitru, elev in clasa a XI-a la Colegiul National „Mihai Viteazul” din Ploiesti, a castigat, recent, Premiul „Nichita Stanescu” pentru incurajarea creatiei in randul tinerilor, distinctia si suma de 500 de euro fiindu-i oferite de Primaria Ploiesti. Juriul, format din profesori de limba romana si viceprimarul Iulian Teodorescu, a avut de evaluat creatiile a doar cinci tineri inscrisi in competitie, apreciind ca Iustin merita din plin distinctia. Profesorul Dan Gulea -membru al juriului – ne-a precizat: “Premiul a fost acordat pentru originalitate; dintre calitatile poetului, notabile sunt, in opinia mea, exprimarea directa si luciditatea. Temele abordate sunt cele ale timpului nostru: rolul poeziei, semnificatia ei in prezent, destinul poetului. Iustin Dumitru scrie poeme narative, dublate adesea de lungi paranteze explicative, poezii studiate (nu ii este straina notiunea de metrica, nu se abandoneaza primei inspiratii)”. Pentru Iustin, premiul are o valoare afectiva, Nichita Stanescu fiind unul dintre poetii sai preferati. Tanarul are deja doua volume publicate. „Primul meu volum, intitulat «Miraj nocturn» , ce cuprinde poeme scrise pe la 14-15 ani, se distinge de tot ce scriu acum prin fragilitate si jocul cuvintelor. Cel de-al doilea volum, «Expozitia de semne», prezinta o nota dura a realitatii, cele mai multe poeme sunt pamfletare, imprumutand substanta de contur halucinanta, degajata din tot ce ating si respir”, ne-a spus acesta.
Iustin sustine ca scrie „o poezie a disperarii si oarecum profetica”, inspirata din realitatea de zi cu zi si marturiseste ca, uneori, intrezareste prin prejudecata romaneasca ,,se putea si mai rau” cauza pentru care „multi nu mai au motiv sa creada in asanarea conditiei lor”. „Studiez zilnic sute de priviri timorate si usor nevrozate, iar asta este suficient sa imi fac pareri cu privire la abandonul cultural, la stangacia tendintei noastre spre normalitate, la voluptatea manierista a falselor valori”, ne-a marturisit acesta.
Tanarul iubeste poetii clasici, iar dintre cei contemporani ii prefera pe: Mircea Cartarescu, Mircea Dinescu, Matei Visniec, Serban Foarta, Robert Serban, Nora Iuga etc. Intre poetii straini care si-au pus amprenta pe tot ceea ce scrie se regasesc: Arthur Rimbaud, Vladimir Maiakovski, Georg Trakl, Schiller, J.L.Borges, James Joyce. In ceea ce priveste proiectele sale, Iustin ne-a precizat: „Probabil am sa urmez Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, dar nu exclud nici posibilitatea de a pleca din tara, am prieteni scriitori care traiesc numai din scris si publicistica in Germania. Cat despre profesie, am sa scriu in continuare si am sa optez pentru ceea ce imi respecta si sustine relatia mea cu poezia”.

• „Programele scolare neglijeaza ultimii 50 de ani de literatura”

Profesorul Dan Gulea sustine ca poezia nu a fost uitata de catre tinerii ploiesteni, dar acestia nu sunt atrasi neaparat de creatiile poetilor prezenti in manualele scolare. „Poezia este citita, in multiplele ei forme . Fie ca este vorba despre o poezie a prezentului (rap), despre cea cu teme generate de societatea inegala in care traim (cu lumini si umbre) sau despre cea care vorbeste despre aspiratii si incercarea de a evada din realitate (evazionism), poezia este citita sau auzita nu doar din obligatie scolara”, ne-a spus acesta. Dascalul ne-a precizat ca foarte apreciati sunt poetii cu bloguri sau cu alte platforme de exprimare publica – de exemplu Emil Brumaru si Mircea Dinescu. „Din generatia actuala, apreciati sunt Stoian G. Bogdan sau Razvan Tupa si, in general, poetii care nu sunt in manualul de literatura. Exista, insa, si multi tineri care raman la nivelul lui Cheloo & C.I.A., acela reprezentand nivelul maxim de poezie. Si daca se intampla asa, exista mai multe explicatii, dintre care nu trebuie neglijata indiferenta sistemului, a programelor scolare pentru limba romana, care se opresc, in genere, la generatia anilor ’60 (atat in poezie, cat si in proza), neglijandu-se, practic, ultimii 50 de ani de literatura, ca si cum nu ar avea valoare, ceea ce este profund injust si fals”.
A.M.