* Masinile pot fi duse inclusiv tractate sau pe platforma
Spre deosebire de editiile anilor trecuti, Programul „Rabla” pare sa se bucure in 2010, din start, de un succes neasteptat. Chiar din prima zi (vinerea trecuta) de la lansarea programului, zeci de posesori de masini mai vechi de 10 ani au luat, pur si simplu, cu asalt firmele autorizate in dezmembrari auto, pentru a-si preda rablele la casat si a primi, in schimb, voucherul de 3.800 de lei. Formarea cozilor intinse si pe zeci de metri are doua explicatii: pe de o parte, faptul ca persoana interesata in achizitionarea unui autoturism nou poate folosi trei tichete valorice in loc de unul, ca pana acum, iar pe de alta parte, fiindca suma alocata acestui program, de catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), este cu 20 la suta mai mare decat in anul anterior, respectiv 228 de milioane de lei.
Intre firmele din judetul nostru autorizate sa deruleze Programul „Rabla” si unde zilnic posesorii de rable stau la coada se numara si Remat Holding Bucuresti – Punct de lucru Ploiesti. Ieri dimineata, spre exemplu, peste 60 de masini vechi asteptau la poarta firmei, pentru a fi preluate spre casare (vezi imaginea de mai sus). „Pentru a multumi pe toata lumea, ne-am organizat in asa fel activitatea incat sa lucram la intreaga capacitate, asta insemnand casarea a 50-60 de masini vechi pe zi. Nu este obligatoriu ca masina predata spre casare sa fie in perfecta stare de functionare, aceasta putand fi adusa chiar tractata sau pe o platforma auto. Neaparat obligatoriu este faptul ca rabla sa fie echipata cu toate subansamblele prevazute in cartea tehnica. In momentul in care epuizam numarul maxim al tichetelor aprobate de AFM, adica 100, mergem la Bucuresti si solicitam inca 100 de tichete si tot asa. Pana acum am fost deja de doua ori, caci nu facem fata solicitarilor. Ceea ce e foarte bine atat pentru noi, cat si pentru clienti”, ne-a declarat Florian Dinu, seful Punctului de lucru Ploiesti al Remat Holding Bucuresti.
Interesant de retinut este, de asemenea, si faptul ca nu doar cei care vor sa-si cumpere o masina noua vin aici sa-si caseze rablele, ci si prahovenii cu venituri modeste. Si asta nu atat pentru faptul ca scapa de rable din curte cat, mai ales, fiindca, in urma acestei afaceri, se pot alege cu bani frumosi, absolut nesperati. Si asta deoarece tichetele valorice nu mai sunt nominale, ca-n anii trecuti, ci ele pot fi folosite de oricine, deci se pot vinde pe piata libera. Dar asta numai dupa ce proprietarul rablei se prezinta la Fisc si la Politie, impreuna cu certificatul de distrugere eliberat de firma de reciclare si isi scoate din evidenta, respectiv radiaza masina. „Dintre clientii care vor sa-si cumpere autoturisme noi, unii predau spre casare chiar si cate trei rable, cat prevede legea, deci primesc trei tichete a cate 3.800 de lei fiecare. Altii, in schimb, vin doar cu propria rabla, dupa care cumpara alte doua tichete de la cei care si-au casat masinile, dar nu au bani pentru achizitionarea altora noi si, ca urmare vand voucherul. Din cate am auzit, pretul cu care se vinde un astfel de tichet porneste de la 4 milioane de lei vechi si poate ajunge pana la 20 de milioane de lei vechi, totul depinzand de cum se inteleg oamenii intre ei. Chiar daca da 20 de milioane de lei vechi pe un tichet, cumparatorul tot este multumit, caci va achita cu 18 milioane de lei vechi mai putin la masina noua. Preferintele celor care schimba rablele, cel putin pana acum, sunt pentru achizitionarea, in ordine, de autoturisme din marcile Logan, Ford si Renault”, adauga interlocutorul nostru. Pentru anul acesta, Guvernul si-a propus, dupa cum v-am mai informat, casarea a 60.000 de masini mai vechi de 10 ani de la data fabricatiei, adica dublu fata de anii anteriori.
D. CONSTANTIN