l Premierul Victor Ponta, suparat pe intarzierea licitatiei de refacere a documentatiei

Procedura de achizitie publica demarata in luna mai 2012 de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale pentru refacerea documentatiei necesare inceperii construirii autostrazii Comarnic – Brasov a fost amanata a treia oara, dupa o noua decizie data de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor.
Desi caietul de sarcini a fost modificat si rasmodificat, una dintre societatile care sunt interesate de refacerea documentelor pentru organizarea licitatiei de lucrari la autostrada Comarnic-Brasov a reusit sa blocheze din nou aceasta procedura. Ieri, premierul Romaniei, Victor Ponta, a cerut Ministerului Transporturilor, inainte de inceperea sedintei de Guvern, sa prezinte saptamana viitoare o informare cu privire la situatia de la autostrada Comarnic-Brasov. Mai mult decat atat, Ponta a solicitat gasirea unei solutii juridice pentru deblocarea situatiei atat Ministerului Finantelor Publice si Ministerului Justitiei, cat si Secretariatului General al Guvernului, in subordinea caruia se afla Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor (CNSC). Primul ministru a subliniat, printre altele, ca „ne omoara birocratia”, mai ales “birocratia politica”. De 20 de ani nu reusim sa facem o trecere mai normala de la “Comarnic la Brasov”. Acum nu ne lasa CNSC, numit de fostul Guvern, ca sa nu ne lase pe noi”, a mai afirmat Victor Ponta.
Intr-adevar, problema pe care o ridica tronsonul din autostrada A3 dintre Comarnic si Brasov, unul dintre cele mai dificile de realizat, a devenit una extrem de spinoasa, avand in vedere modul in care s-a tot amanat inceperea lucrarilor. Acum se incearca refacerea studiilor necesare demararii procedurii de licitatie a lucrarilor, dupa ce, intre anii 2001 – 2002, societatea Search Corporation a intocmit studiul initial de fezabilitate pentru autostrada Bucuresti – Brasov, acesta fiind actualizat ulterior, in 2006, de catre aceeasi societate.
Potrivit caietului de sarcini intocmit de catre CNADNR, tronsonul Comarnic – Brasov traverseaza judetele Prahova si Brasov, pe teritoriul administrativ al localitatilor Comarnic, Sinaia, Busteni, Azuga, Predeal, Rasnov si Cristian, unde exista mai multe terenuri apartinand persoanelor fizice si juridice – care vor fi achizitionate in vederea exproprierii. Conform studiului de fezabilitate din anul 2006, suprafata totala estimata a fi expropriata se ridica la aproximativ 268 de hectare, reprezentand terenuri din extravilanul si din intravilanul localitatilor mentionate.
In urma cu doi ani si jumatate, la mijlocul lunii ianuarie 2010, reprezentantii Ministerului Transporturilor, ai CNADNR si ai consortiului Vinci – Aktor semnau contractul de concesiune pentru construirea tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov. Radu Berceanu, ministrul Transporturilor de la acea vreme a avut parte, insa, trei luni mai tarziu, de rezilierea unilaterala a contractului din partea concesionarului, autostrada dintre Comarnic si Brasov fiind unul dintre cele mai mari esecuri ale perioadei in care acesta a fost la conducerea ministerului.
In luna mai 2012, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a lansat licitatia pentru actualizarea documentatiei necesare concesionarii autostrazii, contra sumei de circa 23,6 milioane de lei fara TVA.

V. STOICA