• Avalansa de contestatii la caietul de sarcini pentru achizitia de autobuze

O noua procedura de organizare a unei licitatii de catre Primaria Ploiesti, asupra careia plana ideea ca ar putea fi contestabila, din cauza modului de redactare a caietului de sarcini, este pusa sub semnul intrebarii. Dupa publicarea in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) a anuntului privind organizarea licitatiei, nu mai putin de patru firme au depus contestatii la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), care mai de care mai acuzatoare la adresa municipalitatii ploiestene si a redactarii documentatiei de atribuire a contractului in valoare de aproximativ 10 milioane de euro fara TVA.

Tocmai valoarea viitorului contract de furnizare a 50 de autobuze noi pentru Regia Autonoma de Transport Public Ploiesti a determinat mai multe societati de profil din Romania sa se intereseze de aceasta procedura lansata de Primaria Ploiesti. Insa realizarea defectuoasa a documentatiei de catre reprezentantii autoritatii contractante a condus la depunerea a patru contestatii la CNSC, una venind, suprinzator, inclusiv din partea societatii de la care Primaria Ploiesti a achizitionat, in urma cu mai bine de doi ani, cele 24 de troleibuze second-hand care circula acum pe strazile din municipiu.
Contactati telefonic, in cursul zilei de ieri, reprezentanti ai firmelor care au depus contestatiile s-au aratat indignati de modul in care s-a pregatit aceasta licitatie „cu dedicatie”, asteptand decizia ce va fi luata de catre CNSC in privinta cererilor lor de refacere a caietului de sarcini si, implicit, de anulare a procedurii actuale de achizitie demarata de catre Primaria Ploiesti. Aproape la unison, cele patru firme contestatoare (Cefin 4 Bus, MHS Truck& Bus, Tranzit Class si EvoBus Romania SRL) prezinta in documentele depuse la CNSC restrictiile la care sunt supuse eventualele societati care doresc sa participe la licitatia programata a avea loc in ziua de 23 mai, la sediul Primariei Ploiesti.
Cea mai vehementa pozitie a adoptat-o chiar societatea care a castigat, in urma cu doi ani si jumatate, licitatia – fiind singura firma participanta – pentru cumpararea celor 24 de troleibuze second-hand, care au intrat in circulatie pe strazile din Ploiesti incepand cu anul 2010. Reprezentantii MHS Truck&Bus arata, in contestatia depusa, ca „autoritatea contractanta urmareste achizitionarea unor autobuze ale unui anumit producator (Solaris), autobuzele acestuia fiind singurele care intrunesc specificatii tehnice in asemenea maniera incat sa obtina punctaj maxim pentru toti factorii de evaluare mentionati (n.n. – in caietul de sarcini)”. Unul dintre criteriile de departajare a eventualelor societati inscrise in cursa pentru castigarea contractului de 10 milioane de euro era modul in care se prezinta parbrizul autobuzelor ce urmau sa fie cumparate, specificandu-se ca este obligatorie conditia ca acesta sa fie compus din doua parti. Tot MHS Truck&Bus se refera si la acest aspect din documentatia de atribuire intocmita de autoritatea contractanta: „Parbrizul din doua piese cu separatie mediana este o dotare standard a autobuzelor produse de Solaris. Ceilalti producatori au renuntat la aceasta solutie, vizibilitatea in cazul ei fiind afectata la nivel median. Acest factor care determina o diferenta intre Solaris si ceilalti ofertanti, in cazul participarii la procedura desfasurata de catre autoritatea contractanta, conduce la distorsionarea rezultatului aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica”.
Pe de alta parte, EvoBus Romania – prin intermediul unei firme de avocatura – arata in contestatia inregistrata la CNSC: „Autoritatea Contractanta (n.n. – Primaria Ploiesti) este dispusa sa plateasca din banii publici pretul unui autobuz mai scump, avand caracteristici irelevante (cum ar fi modul de protectie anticoroziva) sau chiar dezavantajoase (cum ar fi alegerea unui motor supradimensionat in raport cu necesitatile de exploatare). Prin includerea in documentatia tehnica a unor cerinte nejustificate prin normele tehnice de specialitate sau argumente logice, care sa sustina ideea conform careia Autoritatea Contractanta urmareste un scop concret, se incalca in mod flagrant principiile nediscriminarii si al tratamentului egal pe care Autoritatea Contractanta are obligatia de a le respecta”.
Nici nu mai conteaza daca autobuzele Solaris sau alt tip de astfel de mijloace de transport in comun se incadreaza sau nu perfect in prevederile caietului de sarcini, pentru ca, asa cum am mai mentionat, avalansa de contestatii depuse la CNSC cu aproape aceleasi motivatii mentine dubiile asupra legalitatii intocmirii documentatiei de atribuire. Prin urmare, ar putea fi vorba despre o tentativa de masluire a licitatiei, asa cum se vehicula chiar si inainte de votarea caietului de sarcini de catre consilierii locali ploiesteni membri ai grupului de presiune format din PDL-PNG.

Violeta STOICA