Refacerea documentatiei pentru autostrada Comarnic–Brasov costa peste 17 milioane de lei
Bani aruncati pe fereastra si contracte reziliate – astfel ar putea fi sintetizata activitatea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) pentru inceperea lucrarilor la tronsonul Comarnic – Brasov al autostrazii Bucuresti – Brasov.
CNADNR a lansat, din nou, anuntul de organizare a licitatiei pentru consultanta tehnica in privinta refacerii studiului de fezabilizate destinat tronsonului Comarnic-Brasov. Data estimata pentru inceperea procedurilor de adjudecare a noului contract de consultanta este 21 mai 2012, iar obiectivele finale ale consultantului care va castiga licitatia sunt reactualizarea studiului de fezabilitate, recomandarea structurii financiare optime pentru alegerea investitorilor din sectorul privat pentru realizarea acestei lucrari, precum si trasarea liniilor generale ale contractului dintre sectorul privat si CNADNR-Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. In speranta ca, in cele din urma, proiectul de construire a tronsonului Comarnic – Brasov sa inceapa, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale pune la bataie peste 17 milioane de euro, fara TVA, pentru realizarea documentatiei mentionate.
In urma cu peste doi ani, mai precis la mijlocul lunii ianuarie 2010, reprezentantii Ministerului Transporturilor, ai CNADNR si ai consortiului Vinci – Aktor semnau contractul de concesiune pentru construirea tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov. Radu Berceanu, ministrul de atunci al Transporturilor, foarte mandru de parafarea contractului, a fost lasat cu buza umflata, trei luni mai tarziu, cand concesionarul a reziliat unilateral contractul. Luna aprilie 2010 a fost marcata de cel mai mare esec al guvernantilor in privinta infrastructurii rutiere, prin renuntarea la demararea lucrarilor pentru cel mai dificil segment al autostrazii Bucuresti-Brasov.
Una dintre cele mai importante rute care ar trebui sa faca legatura intre Muntenia si Ardeal a avut un parcurs extrem de dificil, in special din cauza inadvertentelor legislative si a dificultatii de creare a unui parteneriat public-privat in domeniul infrastructurii rutiere si, in special, al construirii de autostrazi.
Povestea inca neterminata a autostrazii Bucuresti-Brasov a inceput in anul 2003, cand Ministerul Transporturilor a demarat o procedura de adjudecare a contractelor de construire si de administrare a tronsoanelor de autostrada Bucuresti – Ploiesti, Comarnic – Predeal si Predeal – Brasov. Aceasta procedura s-a dorit a fi una in parteneriat public-privat, insa, in anul 2004, nici Ministerul Finantelor, nici cel al Justitiei nu au avizat incheierea acestor contracte. Mai mult, reprezentantii Comisiei Europene au criticat aceste proceduri, considerandu-le neconforme cu normele UE.
In 2005, Guvernul nu a mai continuat demersurile, deoarece a luat in considerare avertismentele UE privind lipsa legislatiei in domeniu si modalitatea de atribuire a contractului. Un an mai tarziu, a fost modificata legislatia privind parteneriatul public-privat, care dadea posibilitatea realizarii in sistem de concesiune a tronsonului Comarnic – Brasov al autostrazii. In noiembrie 2007, a inceput procedura pentru atribuirea contractului de proiectare, finantare, construire, operare si intretinere a tronsonului de autostrada Comarnic – Brasov, pentru o perioada de 30 de ani. Timp de doi ani, de la semnarea contractului de consultanta cu consortiul format din Louis Berger SAS/Louis Berger Group Int., Credinvest International Corporate Finance Ltd. si SCA Tuca Zbarcea & Asociatii si pana la semnarea contractului de concesiune cu societatea Carpatii Autostrada SA (formata din Vinci Concessions SAS, Aktor Concessions SA, Vinci Constructions Grand Projets SAS si Aktor SA), procedura de licitatie a trecut prin etape de preselectie a ofertantilor, precum si de numeroase contestatii, care au dus la intarzierea semnarii contractului cu peste un an.
Acum, totul se reia aproape de la zero. Daca sectorul Bucuresti – Ploiesti ar cam trebui sa se apropie de finalizare, restul „bucatilor” – dintre Ploiesti si Comarnic, respectiv dintre Comarnic si Brasov – raman sa fie terminate, probabil, la… Pastele Cailor!
Violeta STOICA