• La doua dintre acestea au fost depistate nereguli in organizarea procedurilor de achizitie

Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) are rolul de a supraveghea modul in care se respecta prevederile legale pe parcursul derularii procedurilor de achizitii de catre autoritatile contractante din Romania, fiind abilitata sa efectueze controale si sa aplice sanctiuni, acolo unde se constata ca au fost abateri de la legislatia in vigoare.
In anul 2011, trei institutii publice din Prahova au fost controlate de catre inspectorii ANRMAP: Centrul de Recuperare si Reabilitare Neuropsihiatrica pentru Persoanele Adulte cu Handicap Calinesti, Primaria Sinaia si Primaria Floresti. Potrivit informatiilor furnizate de catre directorul Departamentului de Comunicare si Relatii Publice al institutiei, Ioana Teodorescu, in cazul primei autoritati contractante, s-au constatat abateri de la legislatia achizitiilor publice. Astfel, potrivit reprezentantului ANRMAP, la Centrul de Recuperare si Reabilitare Neuropsihiatrica pentru Persoanele Adulte cu Handicap Calinesti neregulile au constat in „utilizarea de factori de evaluare in contradictie cu prevederile HG 925/2006 si, implicit, a principiilor privind tratamentul egal si utilizarea fondurilor publice, conform OUG 34/2006, fapta sanctionata cu amenda in cuantum de 35.000 de lei”, in incalcarea principiului promovarii concurentei intre operatorii economici, fapta sanctionata cu avertisment scris, precum si in nerespectarea principiului transparentei in organizarea procedurii de achizitie, fapta sanctionata, de asemenea, cu avertisment scris.
Verificarile efectuate la Primaria Floresti au scos la iveala, potrivit purtatorului de cuvant al ANRMAP, ca autoritatea contractanta nu a respectat prevederile legale in domeniul achizitiilor, incalcand promovarea concurentei intre operatorii economici, precum si garantarea tratamentului egal si nediscriminarea operatorilor economici, pentru aceste abateri autoritatea locala fiind sanctionata cu amenda in cuantum de 20.000 de lei.
Conform aceleiasi surse, statistica Sistemului Electronic de Achizitii Publice arata ca, la data de 24 noiembrie 2011, fusesera respinse 26 de documentatii de atribuire apartinand autoritatilor contractante din judetul Prahova.
Din data de 25 septembrie 2011, potrivit modificarilor aparute in legislatia de organizare a procedurilor de atribuire a contractelor, Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice evalueaza documentatia de atribuire, inainte de transmiterea spre publicare a invitatiei sau a anuntului de participare al autoritatilor contractante, atributie stabilita prin hotarare de Guvern. Evaluarea vizeaza conformitatea cu legislatia aplicabila in domeniul achizitiilor publice a documentatiei de atribuire aferente contractelor de achizitie publica aflate sub incidenta prevederilor OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii. In acest sens, operatorul SEAP are obligatia ca, pana la publicarea invitatiei sau a anuntului de participare, sa asigure numai reprezentantilor ANRMAP accesul imediat si nerestrictionat la documentatia de atribuire.
Verificarea actelor depuse de catre autoritatile contractante este facuta in termen de maximum 14 zile de la data primirii acestora in SEAP, perioada la finalul careia reprezentantii ANRMAP au doua variante: isi dau acordul pentru initierea procedurii de atribuire sau informeaza autoritatea contractanta asupra neconformitatilor constatate in documentatia de atribuire si a motivului pentru care acestea nu sunt in concordanta cu prevederile legale privind achizitiile publice.
Datele furnizate de catre reprezentantii ANRMAP arata ca, in cele doua luni de la schimbarile survenite in publicarea documentatiilor de atribuire, a fost returnata la autoritatile contractante o procedura de achizitie la doua zile, din cauza neconformitatilor.
Violeta STOICA