N. Dumitrescu

Conform informațiilor primite de la Casa de Asigurări de Sănătate Prahova, de când a demarat procesul de distribuire a cardului național de sănătate la nivel național – toamna anului 2014 – către populația din județ au fost distribuite peste 660.000 de astfel de documente. Dacă unii dintre beneficiarii cardului au solicitat, ulterior, și un document duplicat, din cauza faptului că l-au pierdut, în schimb, alți prahoveni l-au refuzat din start, invocând diverse motive personale bine definite. Așa cum se știe, la puțin timp după ce, prin poștă, a început distribuirea acestor carduri, clerici și reprezentanți ai unor asociații religioase au solicitat Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) să identifice o soluție pentru cei care nu doreau să intre în posesia documentului electronic, motivând că acest card are cip, iar deținerea lui ar contravine credinței și constiinței lor religioase. Iar CNAS a găsit pentru aceste cazuri o alternativă, cei care au refuzat să intre în posesia cardului putând solicita la casa de asigurări de sănătate din județul de domiciliu o ”adeverință de asigurat”, documentul având termen de valabilitate limitat. Întrebat câți prahoveni au refuzat din motive religioase sau de conștiință – din anul începerii distribuirii cardurilor de sănătate și până în momentul de față- să intre în posesia documentului electronic, dar și ce altă variantă au pentru a demonstra că sunt persoane asigurate, purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Prahova, Daniela Enescu, ne-a precizat: ”La nivelul județului Prahova, 403 persoane au refuzat cardul din motive religioase sau de conștiință. Aceste persoane care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conștiință, primirea cardului național de asigurări sociale de sănătate, au acces la serviciile medicale în baza unei adeverințe de asigurat, a cărei valabilitate este de 3 luni. Adeverința se eliberează solicitantului în baza unei cereri tip depusă la casa de asigurări de sănătate la care acesta este luat în evidență, menționând motivele refuzului cardului de sănătate. Solicitantul va restitui cardul de sănătate, în cazul în care l-a primit și refuză să-l utilizeze, depunând totodată și o copie a cărții de identitate. Cei care nu se pot deplasa la sediul instituției au posibilitatea de a transmite cererea pe adresele de e-mail cardnational@casph.mmc.ro și cardnational1@casph.mmc.ro. În acest ultim caz, vor anexa cererea tip, adeverința a cărei valabilitate a expirat (după caz) și o copie a cărții de identitate. Menționăm că adeverința nu trebuie să rămână la furnizorul de servicii medicale, ea va fi prezentată ori de câte ori asiguratul solicită un serviciu”. Pe de altă parte, potrivit reprezentantului CAS Prahova, în anul 2021 au fost înregistrate 5.054 de cereri pentru eliberarea cardului național duplicat, ca urmare a pierderii, furtului, al deteriorării, precum și în cazul modificării datelor personale, în timp ce, de la începutul anului curent și până la sfârșitul lunii trecute, au fost înregistrate alte aproape 4.700 de cereri. Așa cum v-am mai informat, persoanele asigurate pot intra în posesia cardurilor naționale duplicat doar prin prezentarea titularului la sediul CAS Prahova, cu sediul în Ploiești, strada Praga nr.1, la parter. În ceea ce privește modul în care se poate intra în posesia noului card, reprezentanții CAS Prahova au menționat: ”Asigurații sunt îndrumați să contacteze reprezentanții CAS Prahova pentru a li se confirma dacă a fost tipărit cardul național duplicat, folosind următoarele mijloace de comunicare: telefon 0244.594.600, interior 142; 0788.634.660; e-mail:cardnational@casph.mmc.ro, cardnational1@casph.mmc.ro, petitii@casph.mmc.ro, media@casph.mmc.ro. Cei care au pierdut sau deteriorat cardul de sănătate vor solicita eliberarea unui duplicat la casele de asigurări, unde vor depune o cerere şi vor plăti contravaloarea noului card, în valoare de 12,97 lei, fiind necesară și depunerea unei copii de pe BI/CI al titularului de card. Până la primirea noului card, asiguraţii vor avea acces la servicii medicale în baza unei adeverinţe de înlocuire a documentului inițial. În cazul în care pentru ridicarea duplicatului se prezintă o altă persoană din familia titularului, aceasta va prezenta actul de identitate personal în original și o copie de pe actul de identitate al titularului cardului național de sănătate solicitat, completând și o declarație ce se găsește la sediul instituției. În cazul în care la ridicarea documentului se prezintă o altă persoană care nu aparține familiei titularului, aceasta va prezenta, pe lângă BI/CI personal în original, și procura notarială necesară pentru ridicarea cardului național de sănătate duplicat”.