Nicoleta Dumitrescu

Conform datelor oficiale înregistrate de Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Prahova, la nivelul județului există, în momentul de față, un număr destul de mare de persoane care figurează ca fiind neasigurate. Astfel, potrivit informaţiilor primite de la purtătorul de cuvânt al instituției, Daniela Enescu, la solicitarea ziarului Prahova, în județul nostru există peste 150.000 de persoane neasigurate. Dar, deși se află în această situație, așa cum ne-a precizat reprezentantul CAS Prahova, în situații de urgență sau spitalizare, ”persoanele care nu fac dovada calității de asigurat beneficiază de servicii medicale, în cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, conform legislației în vigoare”. Mai trebuie adăugat faptul că, tot potrivit legii, ”Se pot coasigura soțul, soția și părinții fără venituri proprii, aflate în întreținerea unei persoane asigurate. Aceștia își păstrează calitatea de asigurat și drepturile ce decurg din aceasta numai în perioada în care persoana în a cărei întreținere se află are calitatea de asigurat. În această calitate, nu plătesc contribuţie de sănătate, dar beneficiază de servicii medicale în sistemul de asigurări de sănătate”. Pe de altă parte, în județul Prahova există, în prezent, un număr de aproximativ 610.000 de persoane asigurate, conform evidențelor aceleiaşi instituții, către populația din județ fiind distribuite, până la această dată, peste 660.000 de carduri naționale de sănătate, incluzând eliberarea unor noi carduri în cazuri de pierdere sau distrugere. Distribuirea cardurilor de sănătate a început în luna septembrie 2014, valabilitatea acestora fiind prelungită. Tocmai de aceea, printr-un comunicat de presă transmis la redacţie, Casa de Asigurări de Sănătate Prahova face o serie de precizări importante pentru asigurații care solicită eliberarea cardului național de sănătate duplicat în cazul pierderii, furtului, deteriorării, precum și în cazul modificării datelor personale, conform legislaţiei în vigoare.

Potrivit informațiilor transmise de reprezentanții Casei de Asigurări de Sănătate Prahova, persoanele asigurate pot intra în posesia cardurilor naționale duplicat doar prin prezentarea titularului la sediul CAS Prahova, cu sediul în Ploiești, strada Praga nr.1, la parter, în timpul programului de lucru cu publicul. ”Asigurații sunt îndrumați să contacteze reprezentanții CAS Prahova pentru a li se confirma dacă a fost tipărit cardul național duplicat, folosind următoarele mijloace de comunicare: telefon 0244.594.600, interior 142; 0788.634.660; e-mail:cardnational@casph.mmc.ro, cardnational1@casph.mmc.ro, petitii@casph.mmc.ro, media@casph.mmc.ro. Reamintim faptul că asiguraţii care au pierdut sau deteriorat cardul de sănătate vor solicita eliberarea unui card duplicat la casele de asigurări, unde vor depune o cerere şi vor plăti contravaloarea noului card, în valoare de 12,97 lei. De asemenea, este necesară depunerea unei copii de pe BI/CI al titularului de card. Până la primirea noului card de sănătate, asiguraţii vor avea acces la servicii medicale în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate”. În situația în care printre prahovenii care doresc să intre în posesia cardurilor naționale duplicat se regăsesc și persoane care nu se pot deplasa, CAS Prahova a făcut următoarele precizări: ”Persoanele care se prezintă la sediul instituției pentru ridicarea personală a cardului național de sănătate duplicat trebuie să aibă asupra lor și să prezinte BI/CI, în original. În cazul în care la ridicarea documentului se prezintă o altă persoană din familia titularului cardului național de sănătate, aceasta va prezenta actul de identitate personal în original și o copie de pe actul de identitate al titularului cardului național de sănătate solicitat, întocmind și o declarație ce se găsește la sediul instituției. În cazul în care la ridicarea documentului se prezintă o altă persoană care nu aparține familiei titularului cardului național de sănătate, aceasta va prezenta, pe lângă BI/CI personal în original, și procura notarială necesară pentru ridicarea cardului național de sănătate duplicat”.
* * *
De precizat faptul că procesul de distribuire a cardului naţional de sănătate, prin intermediul poștei, a început în luna septembrie 2014. Potrivit informațiilor care se regăsesc și pe site-ul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), cardul de sănătate este un proiect de interes naţional care are ca scop principal transparentizarea şi eficientizarea fondurilor utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate. Cardul naţional de sănătate reprezintă, totodată, și codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS, devenind și instrumentul de confirmare a prestării tuturor serviciilor din sistem. Persoanele asigurate cu vârsta de peste 18 ani sunt cele care vor primi cardul naţional de sănătate, cu precizarea că persoanele cu vârsta de până la 18 ani beneficiază de servicii medicale gratuite, conform legii. Activarea cardului de sănătate se face la orice furnizor de servicii medicale – cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator – la care asiguratul va apela prima dată după primirea cardului. Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de câte ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice. Furnizorul va introduce cardul în cititor, iar asiguratul va tasta codul pin. Utilizarea cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost prezent la furnizorul de servicii medicale, iar în acest fel se validează serviciul de care a beneficiat, în vederea decontării din fondul de asigurări sociale de sănătate. Pentru serviciile medicale de urgenţă nu este necesară utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atât persoanelor asigurate cât şi celor neasigurate.