V.S.

Guvernul a adoptat, în cadrul ședinței de la finalul săptămânii trecute, o hotărâre privind modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători, cu fonduri din PNRR. Nota de fundamentare a proiectului de hotărâre care a fost discutat, pe 28 octombrie, în ședința Guvernului României, arată starea dezastruoasă a materialului rulant. Astfel, conform documentelor oficiale, ”vârsta medie a materialului rulant este de 30 de ani; parcul de vagoane al operatorului de transport cu capital de stat, SNTFC „CFR Călători” S.A., însumează 2280 unități cu o vechime medie de 30 de ani, cu mențiunea că peste 770 de unități sunt mai vechi de 20 de ani, iar peste 220 unități sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societății este de aproximativ 840, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor cuprinse în mersul trenurilor aferent anului 2019, respectiv a obligației de serviciu public”. Pe de altă parte, se arată în aceeași notă de fundamentare, parcul de locomotive al SNTFC „CFR Călători” S.A. este de peste 1080 unități, din care parcul activ însumează numai circa 440 de unități. ”Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat se prezintă astfel: locomotive electrice 38 ani, locomotive diesel 44 ani, iar automotoare 49 ani. Cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009-2011. Pe fondul investițiilor scăzute în modernizarea parcului de locomotive destinate remorcării trenurilor de călători, vârsta parcului depășește 30 ani, în timp ce o locomotivă din 10 are o vechime de peste 40 ani. Vechimea ridicată este dată de îmbătrânirea mai accentuată a parcului de locomotive diesel, în condițiile în care 16% din locomotivele electrice au o vechime cuprinsă între 30 și 40 ani, iar singurele locomotive noi sunt cele electrice, totuși într-o proporție de numai 1%. În condițiile în care locomotivele noi au fost puse în circulație în perioada 2009 – 2011, acestea nu sunt omologate în conformitate cu Standardele Tehnice de Interoperabilitate”, se precizează în proiectul de act normativ.
Costurile estimative ale modernizărilor materialului rulant sunt colosale: modernizare locomotivă electrică destinată remorcării trenurilor de călători – 1.200.000 EURO fără TVA / buc; conversie LDH în locomotivă de manevră pe baterii – 500.000 EURO fără TVA / buc; întreținere și reparații locomotivă de manevră pe baterii – 68,61 EUR fără TVA / zi; modernizare vagon clasă – 700.000 EURO fără TVA / buc; modernizare vagon special (dormit, cușetă, restaurant) – 800.000 EURO fără TVA / buc.