Violeta Stoica

Trei stații de cale ferată din județul Prahova se află, de câțiva ani, pe lista gărilor ce vor intra în modernizare, cu fonduri externe nerambursabile, potrivit Ministerului Transporturilor. Lansat în consultare publică, un nou proiect de act normativ propune aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii.. ”Modernizarea/reabilitarea a 47 de stații de cale ferată din România – Lot SRCF București – Stațiile CF Ploiești Vest, Sinaia, Bușteni, Târgoviște Sud, Titu, Videle”, lucrare de utilitate publică de interes național.
Potrivit Notei de fundamentare a proiectului, în prezent, cele șase stații de cale ferată propuse spre moderizare/reabilitare, aflate pe raza Regionalei București, sunt în diverse stadii de degradare, din cauza uzurii fizice și morale. În cadrul lucrărilor, estimate pentru toate cele șase gări la 116,3 milioane de lei, se va pune accent pe zonele de acces, pe spațiile destinate serviciilor pentru călători, pe zona comercială cât și pe elementele de legătură cu liniile de cale ferată, reprezentate de peroane, pasarele, pasaje pietonale, copertine, precum și adaptarea la normele privind persoanele cu dizabilități.
Ideea nu este una nouă, pentru că în anul 2019, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a demarat procedurile de achiziție a serviciilor de realizare a studiilor de fezabilitate pentru modernizarea a zeci de stații de cale ferată din România, din mai multe regionale din țară, printre care se află și Regionala București.

Potrivit notei de fundamentare a proiectului de HG, finanţarea lucrărilor ar urma să se facă din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
Realizarea şi derularea acestui pro­iect revine Companiei Naţionale de Căi Ferate “C.F.R.” – S.A. şi face parte din strategia pe termen lung a acesteia. În prezent, cele șase stații de cale ferată propuse spre moderizare/reabilitare se găsesc în diverse stadii de degradare din cauza uzurii fizice și morale, se precizează în același document.
”Pentru clădirile existente, degradările sunt prezente la tencuieli, zugrăveli și la finisaje, învelitorile acoperișurilor și sistemul de colectare al apelor pluviale sunt în mare masură degradate, fapt care a condus la o serie de degradări majore atât la interior cât și la exterior.
Facilitățile pentru persoanele cu dizabilități (fizice, de vedere, de auz) lipsesc în totalitate, accesul este necorespunzător, grupurile sanitare pentru călatori nu au amenajate cabine speciale pentru aceste persoane.
Instalațiile electrice existente sunt descompletate și într-o stare de uzură foarte avansată. Sistemele de iluminat sunt subdimensionate, fiind prevăzute corpuri de iluminat necorespunzătoare, ceea ce conduce la un confort vizual necorespunzător al activităţilor desfăşurate în aceste spații.Instalațiile sanitare și termotehnologice interioare prezintă un grad avansat de uzură și necesită înlocuire. Peroanele existente din stațiile Ploiești Vest, Sinaia și Bușteni sunt corespunzătoare normelor actuale ca lungimi, lățimi și înălțimi, stratul de uzură este realizat din asfalt prevăzut cu marcaje de direcționare tactilo-vizuale, parțial degradat. (…) Copertinele existente din stațiile Ploiești Vest, Sinaia și Bușteni prezintă degradări la învelitoarea din tablă cutată, jgheburile și burlanele sunt degradate și necesită înlocuire”, se mai arată în proiectul de Hotărâre de Guvern aflat în consultare publică până pe data de 20 septembrie.
Staţiile de cale ferată sunt parte integrantă a infrastructurii feroviare, g estionată de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. prin Sucursala Regională de Căi Ferate Bucureşti, dar aparţin şi zonelor de interes public din fiecare judeţ din România.
Practic, lucrările de reabilitare a stațiilor de cale ferată vor consta, în principal, în toate cele șase gări, în reabilitarea clădirii de călători conform recomandărilor expertizei tehnice și a auditului energetic (finisaje, instalații sanitare, termotehnologice, electrice și de telecomunicații, consolidare elemente structurale degradate), precum și lucrări de amenajare a pieței gării și a zonelor adiacente clădirii.
Concret, la stația Ploiești Vest va fi construită o clădire anexă spații pentru călători, care va cuprinde unităţi comerciale și grupul sanitar pentru călători cu o zonă destinată persoanelor cu dizabilități locomotorii și pentru mama și copilul.
Și la stația Bușteni ar urma să se construiască o clădire – sală așteptare călători, adiacentă clădirii de călători, care adăpostește sala de așteptare călători și încăperea mama și copilul. De asemenea, tot la Gara Bușteni ar trebui să fie reabilitat grupul sanitar exterior, cu finisaje, corpuri de iluminat, obiecte sanitare, instalație de încălzire.
La Sinaia se are în vedere reabilitarea acoperișului și a sistemului de evacuare a apelor pluviale la clădirea ­expoziție cu tematică feroviară și ­clădirea salon oficial, în stația Sinaia, precum și reechiparea centralei termice pentru clădirea de călători și salonul ­oficial, astfel că actuala centrala termică va fi modernizată și echipată suplimentar.
În toate cele trei gări din Prahova incluse în acest proiect ar urma să se lucreze și pentru reabilitarea peroanelor existente (strat suport și strat de uzură, corpuri de iluminat) în stațiile Ploiești Vest, Sinaia, Bușteni, dar și prelungirea peroanelor intermediare din Bușteni.
La Sinaia și Bușteni se are în vedere și reabilitarea tunelului pietonal, cu finisaje, corpuri de iluminat, platforme elevatoare pentru persoanele cu dizabilități locomotorii, iar pentru Ploiești Vest – prelungirea tunelului pietonal și reabilitarea celui existent.