Luiza Rădulescu Pintilie

Numit simbolic „Time for tea”,  cu  trimitere la arta şi cultura ceaiului – cunoscute aproape în întreaga lume – şi devenit sinonim cu clipa  în care te „rupi”de rutina zilnică, te relaxezi şi îţi acorzi un răgaz să  meditezi la probleme care te preocupă şi încerci să găseşti o rezolvare, un proiect educaţional Erasmus+ a alăturat pe harta internaţională  a  metodelor de bune practici în activităţile extracurriculare  şi cunoscutul  colegiu ploieştean „I.l. Caragiale”.

Sub coordonarea profesoarelor  Raluca Leotescu, Irina Popescu, Irina Sincă, Gabriela Ioan,  unor grupe de elevi ai  instituţiei de   învăţământ amintite li s-a oferit posibilitatea să se implice într-o problematică de maximă actualitate – cea a mediului – şi să-şi facă auzită „vocea” alături de colegii lor din Estonia, Italia, Grecia, Polonia, Irlanda, România, Cipru, Slovacia, Spania, Turcia, Bulgaria, USA și Marea Britanie, în cadrul proiectului propus şi realizat  de  organizația „ Momentum World” din Marea Britanie.  De altfel,  prima etapă a acestui proiect s-a derulat la Londra, la Universitatea  Brunel- o universitate publică, de cercetare,  în perioada 24-30 aprilie a.c.,  gazda celei de-a doua etape, desfăşurată în luna mai, fiind colegiul ploieştean, unde a avut loc,  după cum ne-a precizat directorul adjunct Gabriela Ioan, întâlnirea reprezentanţilor din Italia, Lituania şi Portugalia, cu participarea a 65 de elevi şi profesori. În perioada imediat următoare (4-9 iulie), la Bruxelles vor avea loc etapa finală şi încheierea oficială a proiectului, la care vor fi prezente cele patru  profesoare  care au coordonat activităţile organizate şi desfăşurate la Ploieşti. De remarcat că, dincolo de valorile educaţionale, sociale, civice promovate de proiect,  fiecare manifestare şi fiecare activitate   au devenit, indiferent de ţara unde au fost organizate, parte a  unei abordări unitare şi, în acelaşi timp, inedite şi  creative, liantul  venind dinspre „puterea” ceaiului de a uni, de a apropia, de a motiva dialogul şi acţiunea.

Într-o interesantă prezentare a proiectului, echipa colegiului ploieştean  aminteşte că  momentul denumit simbolic „Time for tea”  şi devenit, de fapt, o stare de spirit în jurul căreia se concentrează energiile şi resurse materiale, dar mai ales cele umane, a fost inspirat de „ povestea extraordinară a activității pacificatoare a lui Satish Kumar care, cu mai bine de 50 de ani în urmă, a parcurs pe jos o distanță de aproximativ 10.000 de mile, din India către Moscova, Paris, Londra și Washington DC, pentru a promova o campanie de dezarmare nucleară. A luat cu el 4 pachete de ceai, ca o ofertă de pace, câte unul pentru fiecare lider al puterilor nucleare”.

Reîntorcându-ne la proiect, e de notat că acesta a implicat, la colegiul ploieştean, 14 profesori şi cinci grupe de elevi, cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani, activităţile iniţiate şi desfăşurate vizând protecția mediului și educația pentru sănătate, inclusiv din perspectiva   de a deveni  un model pentru alte școli care doresc să realizeze astfel de activități, sub forma unui ghid de bune practici.

Şi e  interesant  de remarcat că, în cadrul larg al conceptului şi al  tematicii generale „Time for tea”, şi-a găsit loc- deloc întâmplător, având în vedere numele pe care îl poartă colegiul ploieştean – şi   realizarea scenetei „Five o ̍clock” – scrierea, plină de umor, dar și de  „sevă” politică și socială a lui I.L Caragiale,  nu doar  foarte cunoscută, ci şi atât de actuală  , în plus deschizându-se cu exact momentul ceaiului  . Fie şi în trecere , trebuie de asemenea spus că,   pe parcursul derulării proiectului, s-a făcut apel şi la domeniile informaticii şi roboticii  în care colegiul ploieştean excelează la nivel naţional şi internaţional, dar şi la realitatea imediată, prezentă în comunitate, cea a „crizei gunoaielor” şi necesitatea  unei colectări selective a gunoiului,  precum şi  problematica tăierilor  necontrolate  de arbori sau a alunecărilor de teren,  cu efect direct asupra habitatului animalelor  , a  intensificării  prezenţei  lor în zonele locuite de oameni   şi a unor manifestări agresive, semnalul de alarmă fiind bine primit la nivelul municipalităţii ploieştene şi al autorităţilor judeţene.

Dar, punctul central al proiectului îl reprezintă amenajarea, în curtea instituţiei de învăţământ, a unei  grădini cu flori şi plante, care în perspectivă îşi va adăuga şi o zonă pentru  cultivarea de legume – în fapt  un spaţiu  primitor, cu panouri decorative,  reprezentând un fel de sală de clasă în aer liber, în care noţiunile  practice despre  cultura ecologică, hrana sănătoasă, cooperarea dintre profesori, elevi  şi  părinţi, parteneriatul cu diverse firme şi autorităţi, schimbul de bune practici între sisteme de învăţământ diferite, dar care îşi pot găsi mereu puncte  şi simboluri comune-  cum este „Time for tea”  devin nu numai lecţii pentru elevii de acum, ci şi lecţii de viaţă pentru adulţii care vor deveni, pentru integrarea lor în societate, pentru valorificarea şi valorizarea  potenţialului lor de unicitate, creativitate şi implicare.