Nicoleta Dumitrescu

Ceea ce pare, în titlu, la prima vedere, un exerciţiu cu o rezolvare incorectă, firește, nu are legătură cu matematica. Are o foarte mare legătură cu știinţa, cu știinţa… de carte, evident. Pentru că proiectul pilot ce a vizat corectarea digitalizată la Evaluarea Naţională din acest an, aplicat într-unul dintre judeţele vecine cu Prahova, Dâmboviţa, a scos la iveală golurile cu care s-au prezentat elevii, absolvenţi de clasa a opta, la examene, cu gândul la ce liceu se vor înscrie.
Iar golurile sunt, după cum s-a văzut, imense, având în vedere faptul că doar 15% dintre elevi au putut rezolva corect calculul 10+10:10, la proba de la Matematică, în timp ce un alt procent, de doar 6%, a reușit să scrie perfect în limba maternă, adică românește, la proba de la Română, această evaluare a rezultatelor la Evalurea Naţională din judeţul Dâmboviţa fiind anunţată chiar de însuși ministrul Educaţiei!
Erau de așteptat asemenea rezultate? Cam da, având în vedere la ce chinuri a fost pusă sau mai bine spus supusă școala .Şi la fel şi cei care au făcut școală în ultimii ani ! Da, era de așteptat ca foarte mulţi elevi care au finalizat clasa a opta, în cazul judeţului Dâmboviţa, să aibă probleme de scriere corectă, de ortografie și de punctuaţie, așa cum a fost o mare dilemă și ordinea în care se fac operaţiile la matematică. De ce? Pentru că transferul cursurilor din sala de clasă în mediul online a reușit să șteargă cu buretele, la propriu, din memoria copiilor, multe noţiuni de bază, noţiuni care însă nu erau pe deplin înţelese și însușite, cât să le permită acestora, ulterior, să înţeleagă alţi termeni catalogaţi drept mult prea complicaţi și greu de înţeles.
Așa se face că, pe perioada pandemiei, transferul lecţiilor pe telefonul mobil ori pe calculator a fost un salt, forţat, mult prea mare mai ales pentru cei care rămăseseră, deja, în urmă cu înţelegerea materiei, cu adunarea, scăderea, înmulţirea și împărţirea, ca să nu mai vorbim despre faptul că scrisul de mână reprezintă, cu adevărat, o altă mare problemă. Dar, cum să nu fie scrisul de mână atât de dificil având în vedere că, în ultimii doi ani, au lipsit dictările și lucrările de control de la clasă, scrise pe foaie cu pixul sau stiloul? Și apoi, doar se știe, comunicarea a fost transferată cu totul în mediul online, pe mess, pe facebook și pe alte reţele de socializare, emoticoanele, inimioarele cu sclipici, dublate, simple ori pulsând, pupicii, animăluţele de tot soiul luând locul cuvintelor şi al unor expresii uzuale când vine vorba despre un dialog, fie el purtat și de la distanţă, nu faţă în faţă. Și-apoi, cum să mai scrie bieţii copii corect românește când le este mult mai ușor să…butoneze și să răspundă, rapid, prin diverse imagini și expresii împrumutate de pe la alte popoare? Până și cunoscutul OK, tot în comunicarea online, ca o traducere pentru ”bine” sau ”în regulă” s-a transformat în…K, iar un emoticon cu două mâini împreunate a rugăciune a luat locul cuvântelor ”te rog” sau ”mulţumesc”, iar lista poate continua. Problema este că, după cum se știe, este destul de dificil de recuperat o materie prin care s-a trecut precum trece gâsca prin apă, iar asta s-a recunoscut și la nivel mai înalt, în condiţiile în care tot ministrul Educaţiei a catalogat școala online, așa cum s-a făcut ea pe timp de pandemie, drept ”o catastrofă”! Iar această școală online a avut un și mai mare impact negativ mai ales în mediul rural, unde peste neajunsurile deja existente pandemia a adăugat altele, inclusiv imposibilitatea de a se face școală de la distanţă, din lipsă de calculatoare sau telefoane mobile care să fie conectate la internet.
Se vor lua măsuri ca elevii de clasa a opta care vor susţine Evaluarea Naţională anul viitor să știe răspunsul la exerciţiul 10+10:10 ori să știe să scrie perfect românește? Declarativ, da! Și asta pentru că, privind în urmă, nu a fost an, în ultimul deceniu, în care după fiecare examen naţional să nu se spună că ”situaţia se va schimba”. Numai că de schimbat s-au schimbat doar miniștrii, situaţia, în ciuda ”reformelor” anunţate, rămânând, evident, aceeași!