• Se ia în calcul ca să fie scoase din circulaţie, la nivel naţional, 250.000 de maşini mai vechi de 15 ani
• În ultimii doi ani, şi şoferii prahoveni li-au înlocuit rablele cu maşini noi, inclusiv pur electrice

Nicoleta Dumitrescu

Cel târziu pe 8 februarie a.c., nu pe 4 februarie, aşa cum fusese anunţat iniţial, va fi lansată o nouă ediție a programelor Rabla Clasic și Rabla Plus. Având drept scop întinerirea parcului auto, în 2022 se împlinesc 18 ani de când acest program a fost aplicat la nivel național, în această perioadă fiind cumpărate peste 700.000 de mașini noi. Așa cum s-a anunțat, bugetul din acest an este de 1,24 miliarde de lei, fiind cel mai mare buget alocat din istoria programelor, fără suplimentări ulterioare, Rabla Clasic beneficiind de 560 milioane de lei, iar Rabla Plus de 680 milioane de lei. În comparație cu edițiile precedente, au fost introduse o serie de noi elemente, dar și facilități pentru beneficiari. Astfel, potrivit reprezentanților Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, este pentru prima dată când este planificată punerea în practică a acestor programe într-un interval de timp de trei ani – ca urmare a consultărilor avute cu asociațiile producătorilor, importatorilor și comercianților auto – al cărui rezultat scontat este scoaterea din circulație a cel puțin 250.000 de autoturisme mai vechi de 15 ani până în anul 2026. În ceea ce privește noutățile acestei ediții, la Programul Rabla Clasic se regăsește și cea care vizează introducerea unui ecobonus de 1.500 de lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare Euro 3 și inferioară. De asemenea, cei interesați să se înscrie în programul Rabla mai trebuie să știe că vechimea autovehiculului uzat eligibil în program trebuie să fie de cel puțin 6 ani de la data primei înmatriculări în România, față de 8 ani cât a fost în prezent. O altă modificare adusă programului este că valabilitatea notei de înscriere va fi de 300 de zile de la emiterea acesteia, față de 240 de zile cât a fost în prezent. În plus, se elimină termenul de 60 de zile de casare/radiere a autovehiculului uzat, solicitanții având posibilitatea de a-l casa/radia până la emiterea facturii autovehiculului nou. Trebuie menționat că și prahovenii s-au dovedit a fi destul de interesați de beneficiile acestor programe, dovadă că, în ultimii doi ani, peste 3.700 de șoferi, prin intermediul Programului Rabla Clasic – persoane fizice – și-au cumpărat mașini noi, cărora li s-au alăturat și alte persoane care au optat pentru mașini pur electrice sau hibrid, prin intermediul Programului Rabla plus, așa cum am aflat de la reprezentanții Administrației Fondului de Mediu, la solicitarea ziarului Prahova.
Potrivit reprezentanților Administrației Fondului de Mediu, sunt noutăți la ambele programe. Astfel, la Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național Rabla Clasic: S-a modificat cuantumul primei de casare la 6.000 de lei, iar prima de casare în vederea achiziționării unei motociclete este 6.000 de lei; S-a introdus posibilitatea casării a două autovehicule uzate pentru achiziționarea unuia nou, cuantumul finanțării fiind: 6.000 lei pentru casarea unui autovehiculul; 9.000 Iei pentru casarea a două autovehicule, rămânând obligativitatea casării a cel puțin un autovehicul în cadrul programului; S-a introdus un ecobonus de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3; Vechimea autovehiculului uzat eligibil în program trebuie să fie de cel puțin 6 ani de la data fabricației/primei înmatriculări în România; Valabilitatea notei de înscriere este de 300 de zile de la emiterea acesteia; S-a eliminat termenul de 60 de zile de casare/radiere a autovehiculului uzat, solicitanții având posibilitatea de a casa/radia până la emiterea facturii autovehiculului nou; S-au diminuat cu aproximativ 5 g valorile cantităților de emisii de CO2/km aferente pragului de eligibilitate și pragului de obținere a ecobonusului; S-a eliminat posibilitatea cumulării cu ecotichetul acordat prin Programul Rabla Plus. În cazul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic- Rabla Plus, nouătățile sunt următoarele: S-a introdus obligativitatea casării unui autovehicul uzat pentru achiziționarea unui autovehicul nou; Pentru fiecare autovehicul nou, există posibilitatea casării a maximum două autovehicule uzate, cuantumul finanțării fiind: pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul casării unui autovehicul uzat – 51.000 de lei pentru un autovehicul pur electric și 26.000 de lei pentru un autovehicul hibrid plug- in; pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul casării a două autovehicule uzate – 54.000 de lei pentru un autovehicul pur electric și 29.000 de lei pentru un autovehicul hibrid plug-in; Ecotichetul pentru achiziționarea unei motociclete electrice este 26.000 lei, în loc de 5.500 lei; Pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3, s-a adăugat un ecobonus de 1.500 lei/autovehicul; Vechimea autovehiculului uzat eligibil în program trebuie să fie de cel puțin 6 ani de la data fabricației/primei înmatriculări în România; Valabilitatea notei de înscriere este de 300 de zile de la emiterea acesteia; Autovehiculul uzat se va casa/radia până la emiterea facturii autovehiculului nou; S-au diminuat cu aproximativ 5 g valoarea cantității de emisii de CO2/km aferentă pragului de eligibilitate; S-a eliminat posibilitatea cumulării ecotichetului cu prima de casare acordată prin Programul Rabla Clasic, având în vedere obligația de a casa un autovehicul uzat prin program.
* * *
Întrebați câți prahoveni au beneficiat, în ultimii doi ani, de prevederile celor două programe ce au vizat întinerirea parcului auto, reprezentanții Administrației Fondului de Mediu ne-au precizat:” În cazul Programul Rabla Clasic – persoane juridice – în anul 2020, la nivelul județului Prahova, de la începutul programului și până în prezent, au fost depuse 133 dosare pentru 382 autovehicule, cu suma solicitată de 2.811.000 lei. Au fost aprobate 107 dosare pentru 316 autovehicule, cu suma aprobată de 2.315.000 lei. În anul 2021, de la începutul programului și până în prezent, au fost depuse 360 dosare pentru 622 autovehicule, cu suma solicitată de 5.673.500 lei. Au fost aprobate 313 dosare pentru 493 autovehicule, cu o sumă aprobată de 4.524.000 lei. În cazul persoanelor fizice, în anul 2020, la nivelul județului Prahova, s-au înscris la producători/dealeri auto 1.845 persoane fizice. Au fost achiziționate 1.800 mașini noi și 4 motociclete. În anul 2021, la nivelul județului Prahova, s-au înscris la producători/dealeri auto 2.165 persoane fizice. Au fost achiziționate 1.923 mașini noi și 10 motociclete. În cazul Programul Rabla Plus – persoane juridice – în anul 2020, au fost depuse 40 dosare pentru 83 autovehicule (pur electrice: 60 și hibride: 23) cu suma solicitată de 3.160.000 lei.
Au fost aprobate 35 dosare pentru 78 autovehicule (pur electrice: 55, hibride: 23), cu o valoare aprobată de 2.935.000 lei. În anul 2021, la nivelul județului Prahova, au fost depuse 144 dosare pentru 219 autovehicule (pur electrice: 156, hibride: 62 și motociclete: 1) cu suma solicitată de 8.220.000 lei. Au fost aprobate 123 dosare pentru 180 autovehicule (pur electrice: 125, hibride: 54 și motociclete: 1), cu o valoare aprobată de 6.710.500 lei. În cazul persoanelor fizice, în anul 2020, s-au înscris la producători/dealeri auto 53 persoane fizice. Au fost achiziționate 52 mașini noi (39 pur electrice și 13 hibrid plug-in). În anul 2021, s-au înscris la producători/dealeri auto 262 persoane fizice. Au fost achiziționate 180 mașini noi (141 pur electrice și 39 hibrid plug-in)”.