Violeta Stoica

Un prim raport privind accidentul aviatic produs pe data de 25 septembrie 2021, în apropierea Ploieștiului, în care a fost implicată o aeronavă de mici dimensiuni, a fost făcut public de către Autoritatea de Investigații și Analiză Pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS). Avionul a aterizat forțat pe un câmp de lângă Ploiești, în jurul orei 17.00, s-a răsturnat, însă niciunul dintre cei doi oameni aflați la bord nu a fost rănit.
În raportul preliminar întocmit de experții AIAS, se arată condițiile în care s-a produs evenimentul aviatic. „În ziua de 25.09.2021, pilotul aeronavei Cessna 150 (…) a planificat să efectueze trei zboruri private (…) conform planului de zbor depus, pe ruta Strejnic (LRPW) – Slănic – Sinaia – Strejnic. În jurul orei 12.30 LT, acesta a ajuns la aerodromul Strejnic, împreună cu trei prieteni, care urmau să fie pasageri, pe rând, câte unul la fiecare din cele trei zboruri. Pilotul și-a informat prietenii despre zborurile ce urmau a fi executate, le-a explicat măsurile de siguranță la bordul aeronavei, după care a început pregătirea acesteia pentru activitatea ce urma a fi desfășurată”, se arată în documentul făcut public de AIAS. După etapa pregătirii de zbor a avionului de mici dimensiuni și alimentarea cu combustibil a acestuia, avionul a survolat barajul Paltinu, apoi a continuat zborul spre Sinaia și, ulterior, a revenit la aerodromul de la Strejnic.
„La cel de-al treilea zbor al zilei, după decolare, acesta s-a îndreptat către localitatea Vărbilău. La întoarcerea către aerodrom a procedat la intrarea în zona acestuia conform normelor de exploatare, respectiv pe la verticala localității Buda, la o altitudine de 1500 ft, iar apoi a continuat zborul de apropiere pentru pista 26 și a intrat în tur de pistă la virajul 1 la o altitudine de 1200 ft. După executarea virajului 4 și axare pentru aterizare, turajul motorului a început să scadă. Pilotul a încercat recuperarea acesteia prin poziționarea manetei de control către în față, respectiv în poziția corespunzătoare puterii maxime. După aproximativ trei secunde, turajul motorului a continuat să scadă, iar aeronava a început să piardă din altitudine.
Pilotul a estimat că nu va reuși să mențină aeronava în aer suficient pentru a reuși o aterizare pe pista aerodromului și a luat hotărîrea de a ateriza forțat pe un teren aflat în partea dreaptă a direcției de aterizare. A informat controlorul operațional al aerodromului Strejnic și a declarat starea de urgență.
După luarea contactului cu solul a urmat un rulaj de aproximativ 15 metri pe trenul de aterizare principal, iar la contactul cu solul a jambei de față, aceasta s-a rupt și aeronava a capotat. Pilotul și pasagerul au părăsit singuri aeronava, aceștia nevând nici un fel de vătămări corporale”, se arată în documentul menționat.
Potrivit raportului preliminar, dat publicității de Autoritatea de Investigații și Analiză Pentru Siguranța Aviației Civile – AIAS, investigația acestui eveniment este în curs de desfășurare, iar la finalizarea acesteia, concluziile și cauza probabilă a producerii accidentului vor fi publicate în raportului final. Obiectivul investigației privind siguranța aviației civile este prevenirea producerii accidentelor și incidentelor viitoare, prin determinarea cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea acestor evenimente și stabilirea recomandărilor necesare pentru îmbunătățirea siguranței aviației civile și nu are ca scop stabilirea vinovățiilor ori a responsabilităților individuale sau colective, precizează reprezentanții AIAS.