Durata refacerii documentaţiei – trei ani şi jumătate!

 

Violeta Stoica

La o lună de la semnarea contractului cu societatea Consitrans, sigurul ofertant care s-a prezentat la licitația pentru revizuirea/completarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru tronsonul Ploiești-Brașov, a început o nouă etapă în povestea fără sfârșit a construirii autostrăzii spre Valea Prahovei.
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat ieri dimineață că a fost dat ordinul privind începerea prestării de servicii pentru realizarea noii documentații destinate autostrăzii Ploiești-Brașov. „Această autostradă trebuie pregătită fără cusur din punct de vedere al documentației tehnice și studiilor de teren. Nu ne mai permitem întârzieri. Ne dorim soluții moderne, cu tuneluri (Bușteni+Sinaia), soluții prietenoase cu turismul și mediul. Conform contractului, una dintre primele etape este pregătirea studiilor de trafic: modelarea traficului, a fluxurilor de circulație, prognoza de trafic și finalizarea acestui capitol.
În paralel se desfășoară studiul alternativelor de traseu cu schițe, sisteme rutiere proiectate, scurgerea apelor și identificarea constrângerilor de pe fiecare opțiune. După o etapă de consultare publică se aprobă traseul final.
Studiile contractate sunt cele hidrologice, hidraulice și geotehnice – un capitol foarte important pentru orice construcție pe care o vrem executată fără probleme în teren. Și acestea sunt doar o parte din activitățile necesare.
Pe sectoarele critice, unde – știm cu toții – traficul este infernal (centurile de la Comarnic și Bușteni) și pe Ploiești – Comarnic, am cerut proiectantului din nou ca documentația să fie livrată în avans. Trebuie să începem lucrul efectiv cu utilaje în teren cât mai repede pe această autostradă”, speră Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor.
S-a dovedit, însă, de-a lungul timpului, că de la dorință la putință este drum lung, mai ales în privința construirii acestei autostrăzi atât de mult așteptate de către toți românii care tranzitează județul Prahova spre Valea Prahovei.
Finalizarea studiilor necesare și a documentației de pregătire a unei licitații pentru demararea lucrărilor ar trebui să aibă loc – potrivit contractului în valoare de 46,5 milioane de lei fără TVA semnat între Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și SC Consitrans SRL – în… 42 de luni!
Durata fiecărei etape a serviciilor de proiectare este de 30 de luni pentru revizuirea/completarea Studiului de Fezabilitate, încă șase luni pentru realizarea Proiectului pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire (PAC) și alte șase luni pentru Elaborarea Proiectului Tehnic de Execuție (PTE).
Potrivit oficialilor din CNAIR, studiul de fezabilitate va cuprinde o analiză multicriterială a variantelor de traseu, un studiu de trafic pentru o perioadă de perspectivă de 30 de ani și investigații de teren (geotehnice, hidrologice, topografice, arheologice etc). Contractul va cuprinde și o evaluare a impactului asupra mediului, o analiză cost-beneficiu și realizarea unui model financiar al proiectului.