Crucea de pe Caraiman este în plin proces de restaurare, prin proiectul Ministerului Apărării Naţionale

Violeta Stoica

14 septembrie 1928. De sărbătoarea religioasă a Înălțării Sfintei Cruci, pe vârful Caraiman se inaugura unul dintre cele mai importante simboluri istorice și imagistice ale României – Crucea Eroilor Neamului din Primul Război Mondial. Sâmbătă, 14 septembrie 2019, Crucea Caraiman a împlinit 91 de ani și aniversarea a prins-o în plin proces de restaurare, prin intermediul unui proiect cu fonduri europene derulat de Ministerul Apărării Naționale. În anul 2013, Crucea de pe Caraiman a intrat în Cartea Recordurilor drept cea mai înaltă construcție de acest fel situată pe un vârf de munte.
Istoria Crucii Eroilor din Bucegi se confundă cu vremurile de la începutul secolului trecut. Regele Ferdinand I și Regina Maria au inițiat construirea acestui monument impresionant dedicat eroilor care s-au jertfit în Primul Război Mondial. Doar doi ani a durat ridicarea Crucii de pe Caraiman, lucrările începând în anul 1926 și fiind încheiate în anul 1928, inaugurarea având loc pe 14 septembrie în acest din urmă an, chiar de Înălțarea Sfintei Cruci.
Potrivit informațiilor publicate pe pagina web dedicată proiectului de restaurare a monumentului (http://reabilitare-crucea-caraiman.ro), șantierul de construcţie a fost organizat de Direcţia de Poduri din cadrul C.F.R., iar în realizarea lucrărilor a contribuit și Societatea Cultul Eroilor. Potrivit sursei menționate, toate sculele, lemnul, piesele metalice componente şi restul materialelor necesare au fost transportate cu trenul până la staţia CFR Bușteni. Toate materialele de construcție au ajuns în vârf de munte, pe Caraiman, cu ajutorul carelor trase de boi, pe traseul Buşteni – Sinaia – Vârful Păduchiosul – Vârful Dichiu – Platoul Bucegi – Vârful Caraiman. Restul materialelor au fost transportate cu funicularul Fabricii de hârtie Schiel din Buşteni pe Valea Jepilor până la Cantonul Schiel de pe platoul Bucegi, de unde au fost duse pe cărări înguste cu cai şi măgari până în vârful Caraiman. Structura metalică a Crucii formată din profile şi elemente de legătură, toate montate prin nituire, a fost confecţionată din oţelul fabricat de vestitele Uzine şi Domenii Reşiţa.Cruce Caraiman1
Inițial, structura metalică a Crucii Caraiman fusese montată direct în stâncă, iar soclul a fost realizat doi ani mai târziu, după inaugurarea din 1928. Crucea are înălţimea totală de 39,3 metri (din care 8,35 metri reprezintă soclul) şi o deschidere a braţelor orizontale de circa 15 metri.

De la carul tras de boi, la elicoptere

Acum, Crucea Eroilor de pe Caraiman se află în plin proces de restaurare și, la 91 de ani de la inaugurarea monumentului, transportul materialelor de construcții destinate refacerii acestei structuri impresionante se face cu ajutorul elicopterelor. Ministerul Apărării Naționale intenționează, prin intermediul proiectului aflat în derulare, să creeze și un muzeu dedicat monumentului, care se va afla la baza Crucii Caraiman.
De la demararea lucrărilor, care a avut loc în urmă cu un an, și până în prezent, s-a realizat decopertarea zonelor degradate de la nivelul solului, fiind realizat și branșamentul electric, în lungime record, de 3.000 de metri, între Crucea Caraiman și releul Coștila. După transportarea exclusiv cu elicopterul a materialelor necesare executării lucrărilor, s-au realizat săpături în zona primului nivel al monumentului, la subsol, și s-a efectuat sablarea la nivelul structurii metalice, pentru aplicarea protecției anticorozive.
Sursa foto: www.buceginatura2000