Violeta Stoica

Lucrările care necesită experiență și multă muncă din partea proiectanților pare că nu mai sunt atractive pentru societățile de profil, dacă luăm în considerare faptul că la procedura de achiziție lansată de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, destinată elaborării studiilor de fezabilitate pentru reabilitarea podurilor, podețelor și tunelurilor de cale ferată – etapa a II-a, pentru infrastructura din Regionala București, s-a înscris un singur ofertant.
Șapte dintre cele 21 de poduri și podețe pentru care ar urma să fie realizate studiile de fezabilitate sunt din județul Prahova, cele mai multe aflate pe relația București-Ploiești și Ploiești-Măneciu. Cele șapte structuri din Prahova care intră în lista podurilor și podețelor de cale ferată sunt în special pe ruta Ploiești-București și pe ruta Ploiești-Măneciu. Podurile feroviare din Prahova luate în calcul pentru a fi reabilitate sunt pe linia CF Ploiești Triaj – Ploiești Vest, între cele două stații, la km 58+040; pe linia CF Ploiești-Buzău, între stațiile CF Ploiești Est și Valea Călugărească, la km 67+336; pe linia București-Ploiești Sud, între stațiile Ploiești Sud și Ploiești Vest, la km 61+071; un altul pe linia București-Ploiești Sud, între stațiile Ploiești Sud și Ploiești Vest, dar la km 61+210; pe linia Ploiești Sud-Măneciu, între stațiile Homorâciu și Măneciu, la km 65+482. Celelalte două structuri sunt podețe, aflate pe liniile Ploiești-Buzău, respectiv Ploiești Sud-Măneciu.
Valoarea totală estimată a prestării serviciiilor de realizare a studiilor de fezabilitate pentru cele 21 de poduri și podețe aflate pe raza Regionalei București a CN CFR SA se ridică la 1,85 milioane de lei.
“La nivelul secțiilor de întreținere a căii (subunități ale regionalelor de cale ferată) se ține evidența podurilor, podețelor și tunelurilor de cale ferată, conform instrucțiilor de cale ferată. De asemenea, se întocmesc și se actualizează cărțile tehnice ale obiectivelor și se face verificarea acestor obiective ca urmare a efectuării reviziilor tehnice. Conform acestor evidențe, din punct de vedere tehnic, structurile sunt structuri cu vechime mare, cu durata de viață expirată, sunt structuri cu semne evidente de oboseală (apariția fisurilor în elementele de rezistență), structuri metalice fisurate, cu prinderi slăbite (nituri slăbite, nituri lipsă, cordoane de sudură fisurate), structuri metalice puternic corodate etc”, se arată în caietul de sarcini al procedurii de achiziție.