Violeta Stoica

Materialul rulant al Căilor Ferate Române – de marfă sau de călători – a început să dea tot mai des rateuri. Locomotive vechi de zeci de ani și vagoane cel puțin la fel de vechi au ajuns să genereze, în ciuda reviziilor periodice la care sunt supuse, probleme tot mai mari în traficul feroviar al companiilor de stat. Nu numai criza de vagoane destinate confortului călătorilor care circulă cu trenurile aparținând CFR Călători este o situație care ar trebui remediată în cel mai scurt timp ci, mai grav, este vorba despre vechimea locomotivelor care tractează atât trenurile de călători, cât și pe acelea de marfă, câte mai sunt.
În luna august, locomotivele a două trenuri de călători au luat foc pe raza județului Prahova, ultimul eveniment de acest gen înregistrându-se sâmbăta trecută, în Gara Brazi. Pe de altă parte, Agenţia de Investigare Feroviară Română – AGIFER a finalizat raportul privind un alt incendiu similar, care a avut loc cu un an în urmă, tot în luna august, de această dată fiind vorba despre un incendiu izbucnit la o locomotivă care tracta un tren de marfă compus din zeci de cisterne cu motorină și benzină. Intervenția la limită a mecanicului de locomotivă, care a deconectat locomotiva de vagoanele pline cu combustibil, și, ulterior, a pompierilor militari, a condus la evitarea unei adevărate catastrofe.

În timp ce unele dintre companiile feroviare private de marfă și de călători (multe dintre ele înființate de către foști șefi sau angajați ai companiilor de stat) prind avânt și, inclusiv datorită subvențiilor primite de la stat, au posibilitatea să achiziționeze materiale rulant net superior celui al companiilor de stat, acestea din urmă regresează.
Iar ceea ce se petrece tot mai des cu locomotivele CFR Călători sau ale CFR Marfă ar trebui să tragă un semnal de alarmă asupra intervențiilor urgente.
Numai în județul Prahova, în luna august au avut loc două incidente grave, două locomotive luând foc în timp ce tractau trenuri de călători. Primul eveniment s-a petrecut în 7 august, dată la care un incendiu violent a cuprins compartimentul compresor al unei locomotive a unui tren de călători în Gara Buda, aflată pe raza localității Ariceștii Rahtivani. În miercurea respectivă, trenul Inter-regio 1636, care circula din direcția Brașov spre București, avea 350 de călători în vagoane, toți fiind evacuați și transferați în alte trenuri pentru a ajunge la destinație. Pompierii de la ISU Prahova au intervenit pentru stingerea incendiului și pentru evacuarea călătorilor. În acest caz, Agenţia de Investigare Feroviară Română – AGIFER a decis deschiderea unei investigații pentru stabilirea cauzelor care au condus la declanșarea incendiului produs la locomotiva trenului aparținând operatorului de transport feroviar SNTFC „CFR Călători” SA.
Sâmbătă, 24 august, de această dată în Gara Brazi, un incendiu similar a izbucnit la o locomotivă care remorca un tren de călători aflat pe ruta Brazi – Ploiești. Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Prahova a trimis la faţa locului două autospeciale de stingere, incendiul se manifesta mocnit, fără flacără deschisă. A fost nevoie de decuplarea de la tren a locomotivei și de retragerea acesteia pe o linie neelectrificată.
Acestea sunt doar două exemple recente de incendii izbucnite la trenuri aparținând companiilor feroviare care activează în țara noastră. Anul trecut, un incident asemănător putea produce o catastrofă în apropierea zonei de est a municipiului Ploiești, între stațiile Ploiești Est și Valea Călugărească. Săptămâna trecută, Agenţia de Investigare Feroviară Română – AGIFER a făcut public raportul accidentului din august 2018, când a luat foc o altă locomotivă, ce tracta un tren de marfă cu cisterne de combustibil – benzină și motorină.

Mecanicul locomotivei a prevenit o catastrofă

Intervenția mecanicului locomotivei care a luat foc anul trecut, în apropierea zonei de est a Ploieștiului, a fost salvatoare, acesta decuplând în timp util vagoanele pline cu produse petroliere – benzină și motorină. Potrivit rezumatului raportului de investigare întocmit de Agenţia de Investigare Feroviară Română, “la data de 25.08.2018, trenul de marfă nr.83355, aparținând operatorului de transport SNTFM „CFR Marfă” SA, compus din 27 vagoane încărcate cu produse petroliere (17 cu benzină și 10 cu motorină), remorcat de locomotiva electrică EA nr.833, a fost expediat din stația CFR Brazi având ca destinație stația CFR Constanța Port. Trenul de marfă nr.83355 a circulat fără probleme, în condiții de siguranța circulației, până la stația CFR Ploiești Est unde avea parcurs cu trecere iar după depășirea semnalului de intrare de pe sensul opus, mecanicul ajutor a efectuat revizie tehnică în sala mașinii, fără a constata probleme deosebite.
După parcurgerea a aproximativ 4 km, pe firul I de circulație, la apropierea de semnalul prevestitor al hm Valea Călugăreasca, în jurul orei 04:45, mecanicul de locomotivă a simțit miros de izolație arsă în postul de conducere și a solicitat mecanicului ajutor efectuarea unei noi verificări în sala mașinilor.
Nici la această verificare, mecanicul ajutor nu a constatat nimic deosebit în sala mașinilor, iar mecanicul a deschis geamul lateral și a observat emanații de fum provenite de sub locomotivă”, se arată în raportul menționat. „La verificarea efectuată prin deschiderea ușii la sala mașinilor, s-a constatat producerea unui incendiu cu o degajare puternică de fum. Mecanicul de locomotivă a luat măsuri de oprire a trenului și a comunicat IDM (n.n. – impiegatului de mișcare) al hm Valea Călugărească toate cele constatate. După oprirea trenului la km.68+450, la ora 04:50 și asigurarea locomotivei contra pornirii din loc, personalul de locomotivă a intervenit cu stingătoarele din dotare, fără a reuși stingerea incendiului, motiv pentru care a apelat la Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă – 112, pentru intervenţia pompierilor militari. Având în vedere faptul că trenul era compus din vagoane încărcate cu produse petroliere, în jurul orei 05:20, personalul de locomotivă a luat măsuri de dezlegare a locomotivei de la tren, vagoanele fiind îndepărtate de la tren şi remorcate la stația Ploiești Est”, incendiul fiind lichidat de către pompierii de la ISU Prahova.

30 de ani de exploatare și peste 2,2 milioane de kilometri

Locomotiva care a luat foc în august anul trecut avea 30 de ani de exploatare și 2.228.291 km parcurși. Vechimea acesteia, în ciuda nenumăratelor reparații, se pare că și-a spus cuvântul, comisia de investigare ajungând la concluzia că starea tehnică a locomotivei EA 833 a influențat producerea accidentului.
La data respectivă, în timpul funcționării locomotivei în regim de tracțiune, din cauza contactelor imperfecte ale unor componente din locomotivă, s-au supraîncălzit niște cabluri de alimentare ale motorului de tracțiune nr.3 și, ulterior, izolația acestora a luat foc. „După aprinderea izolației acestora, incendiul s-a extins în sala mașinilor, fiind favorizat de existența pe podeaua locomotivei a reziduurilor de produse petroliere provenite din pierderile de ulei de la compresoare”, se mai arată în raportul specialiștilor de la AGIFER.
Comisia de investigare a recomandat Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR să solicite operatorului economic SC CFR IRLU SA și operatorului de transport feroviar de marfă SNTFM „CFR Marfă” SA revizuirea documentului de referință care stă la baza efectuării reviziilor planificate la locomotivele electrice, astfel încât să se asigure strângerea corespunzătoare a unor componente care pot conduce la apariția unor situații similare.