Nicoleta Dumitrescu

Despre faptul că angajatorii se confruntă cu lipsa forţei de muncă, găsind tot mai greu lucrători inclusiv pentru munca necalificată, despre exodul românilor în străinătate, în căutarea unui trai mai bun, precum şi despre faptul că multe firme din ţara noastră apelează la muncitori din alte state, am scris de nenumărate ori în ziarul Prahova. Această temă s-a regăsit recent şi într-un dialog purtat cu ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, prezentă la Buşteni şi Ploieşti, la festivităţile de deschidere a două dintre cele cinci olimpiade naţionale pe discipline care au fost organizate în Prahova.
În acest context, ministrul Educaţiei a anunţat, printre altele, dublarea numărului de locuri atât în şcolile profesionale, cât şi în şcolile profesionale duale. Pe de altă parte, plecând de la realitatea existentă la nivel naţional, în privinţa cerinţelor de pe piaţa forţei de muncă, Ecaterina Andronescu a anunţat că, într-o perspectivă nu foarte îndepărtată, şi liceele tehnologice trebuie transformate în licee tehnologice duale, fiind luată în calcul inclusiv o formă de învăţământ superior dual.

Ecaterina Andronescu3 - 2

Întrebată cum vede găsirea unor soluţii la problemele cu care se confruntă angajatorii, în condiţiile în care negăsind tineri care se pricep la lăcătuşerie sau la strung, de exemplu, aceştia au fost obligaţi să apeleze la forţă de muncă din străinătate, Ecaterina Andronescu a răspuns: ”Să nu uităm că din România au plecat circa 4,5 milioane de persoane, majoritatea muncitori. Nu are cum să fie compensată această lipsă formidabilă pe care o resimt acum toţi angajatorii. De aceea, eu cred că trebuie acţionat pe o serie de direcţii, ţinând seama şi de faptul că, în momentul de faţă, avem în şcoală mai puţin cu 1,5 milioane de de elevi faţă de câţi aveam acum 15 ani. În primul rând, în privinţa tinerilor pe care îi şcolim în prezent trebuie să ne centrăm atenţia pe formarea în acele profesii care sunt cerute acum pe piaţa muncii. Astfel, pornind de la această situaţie, cifra de şcolarizare pe care o avem în aprobare prin hotărâre de guvern dublează numărul de locuri de la şcolile profesionale şi din şcolile profesionale duale. Iar acest lucru se face având în vedere că le-am cerut angajatorilor să ne spună ce meserii caută. Pe de altă parte, într-o perspectivă nu foarte îndepărtată, şi liceele tehnologice trebuie să le transformăm în licee tehnologice duale, şi chiar să ne gândim la o formă de învăţământ superior dual, în aşa fel încât să se poată îmbina, mai mult decât se face în momentul de faţă, activităţile practice cu cele teoretice”. Pe de altă parte, fiindu-i reamintit faptul că inclusiv Educaţia se numără printre domeniile care au avut parte de destul de multe reforme, ministrul Ecaterina Andronescu a ţinut să declare:” Este doar o senzaţie că s-au produs schimbări. De exemplu, aceleaşi examene se dau din anii 1994-1995 încoace, fără prea mari modificări nici de conţinut, nici de formă. Asta în timp ce societatea se schimbă îngrozitor de rapid. Astăzi, dacă este să ne uităm în jurul nostru, nu avem cum să nu spunem că tot ceea ce determină cinetica de evoluţie a societăţii este tehnologia. Or, într-o epocă a tehnologiei, nu poţi să stai cu mâinile încrucişate şi să nu faci nicio schimbare, să nu vezi avantajele pe care le oferă tehnologia inclusiv în sistemul de învăţământ. În ceea ce mă priveşte, eu sunt la al patrulea mandat, dar în primele trei mandate nu am acumulat timp cât pentru un mandat întreg. Tocmai de aceea, este foarte greu să faci ceva într-o perioadă scurtă de timp, care să şi rămână şi să aibă consistenţă. Dacă mă uit la propria mea activitate, de exemplu, primul mandat a fost pe durata a doi ani şi jumătate, timp în care am reuşit ca învăţământul obligatoriu să treacă de la opt la zece clase, dar şi introducerea informatizării în învăţământ. Astfel, repartizarea absolvenţilor de gimnaziu la liceu se face în baza acestui program care, iată, de 15 ani, se face fără niciun fel de derapaj. Aş mai adăuga proiectele sociale „Corn şi lapte” şi microbuzele şcolare”. Pe de altă parte, Ecaterina Andronescu a ţinut să mai precizeze faptul că, de când a preluat, pentru actualul mandat, portofoliul de la Ministerul Educaţiei, sunt câteva elemente care, în opinia sa, aveau nevoie de modificări. „De când sunt acum la minister, am regândit metodologia pentru manuale, cu accent pe calitatea acestora, pentru că, până la urmă, manualul este un instrument foarte important şi pentru elev, dar şi pentru profesor. Acum ne aflăm în perioada în care se depun proiectele de manuale şi sper ca evaluarea să fie una corectă, pe conţinut şi pe calitatea modului în care sunt prezentate noţiunile derivate din programa şcolară. De asemenea, la structura anului şcolar am încercat să corectez fragmentarea primului semestru, aceste două modificări fiind primele pe care le-am operat, de la preluarea actualului mandat, printr-un ordin de ministru”, a ţinut să mai precizeze Ecaterina Andronescu.
Nu în ultimul rând, în dialogul cu ministrul Educaţiei am abordat şi recentul caz de violenţă în şcoală, înregistrat la unul dintre liceele din Ploieşti. Pe această temă, ministrul Ecaterina Andronescu ne-a declarat:”Cunosc cazul. Ceea ce i s-a întâmplat doamnei profesoare a fost o chestiune extrem de gravă şi numai norocul i-a venit în ajutor ca să scape cu viaţă. Avem o o lege – Legea 35/2007 – la care chiar eu sunt iniţiator, care vizează eliminarea violenţei din şcoli, între multele măsuri incluse în acest act legislativ un punct referindu-se şi la ţinuta şcolară. În cazul de la Ploieşti, la şcoală era pază, jandarmii patrulau pe stradă, inclusiv prin faţa instituţiei, era profesor de serviciu, elevii aveau card de intrare pe poarta instituţiei… Prin urmare, ai fi spus că, practic, toate măsurile erau luate. Ceea ce lipsea, poate, era ţinuta elevilor, care ar fi semnalat repede intrarea unui intrus în şcoală. În acest context, ţin să reamintesc că şcoala poate hotărî ţinuta elevilor, fie un sacou, o eşarfă – pentru fete, o şapcă pentru băieţi, un element de identificare cu unitatea şcolară respectivă”.