Violeta Stoica

La români, s-a împământenit ideea – deseori pe bună dreptate – că autoritățile sunt mereu luate prin surprindere atunci când vine vorba despre capacitatea de a acționa în special pe drumurile publice la apariția primei zăpezi mai mult sau mai puțin serioase.
Cum “Iarna nu-i ca vara”, iar când vine codul roșu de ninsoare aproape toți drumarii dau cu stângu-n dreptul pentru a face rost de sare pentru deszăpezire, ieri, la Ploiești a avut loc Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, în cadrul căruia s-au aprobat măsurile care ar trebui să fie luate de toate autoritățile locale și județene, de la primăriile de comună și până la Secția de Drumuri Naționale Ploiești și Consiliul Județean Prahova, cele două din urmă în calitate de administratori de drumuri.
Nu toate primăriile din județ au însă contracte semnate deja pentru deszăpezire, iar dacă mâine, de exemplu, prin absurd, ar ninge, nu ar avea cu ce să intervină pentru a face practicabile drumurile. În schimb, datorită contractelor semnate pe mai mulți ani, Consiliul Județean Prahova și Secția Drumuri Naționale Ploiești nu ar trebui să aibă probleme din acest punct de vedere.

Prefectul de Prahova, Mădălina Lupea, a atras atenția ieri reprezentanților autorităților care au drumuri în administrare că ar trebui să ia măsuri pentru a se aproviziona din timp cu cantități mai mari de sare de la Salina Slănic, singurul furnizor al acestui produs destinat 3-adeszăpezirii din zona de sud a țării. Cum de fiecare dată când este cod portocaliu sau cod roșu de ninsoare și de viscol, la poarta Salinei Slănic, șirul camioanelor de transport sare pentru deszăpezire se întinde pe kilometri întregi, Mădălina Lupea a atenționat că la operatorul economic menționat este puțin probabil să se lucreze ore suplimentare pentru a veni în ajutorul drumarilor. Asta pentru că, din discuțiile avute cu liderul sindicatului de la Salina Slănic, a rezultat că angajații acestei sucursale a Salrom vor lucra pentru aprovizionarea drumarilor doar în timpul normal de lucru, pentru că nu li se plătesc orele suplimentare.
De altfel, în legătură cu stocurile de sare de la Salina Slănic, directorul tehnic Anghel Belea a declarat, pentru ziarul Prahova, că încă din luna octombrie au fost furnizate către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) 20.000 de tone de sare, pe stoc existând cantități suficiente pentru a onora orice solicitare. Și directorul tehnic de la Salina Slănic a făcut însă apel la drumari să realizeze aprovizionarea încă de acum, ca să fie evitată suprasolicitarea din perioadele cu ninsori abundente, când – la cod roșu de precipitații – toată lumea vrea sare!
Deocamdată, potrivit informațiilor prezentate ieri în cadrul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, Secția Drumuri Naționale dispune de 3.415 tone de sare și patru tone de clorură de calciu, iar pentru drumurile județene sunt disponibile 50.000 de tone de nisip și 290 de tone de sare. În restul localităților din județ, pentru deszăpezirea celorlalte drumuri locale, totalul stocurilor ajunge la 7.072 de tone de nisip și 1.701 tone de sare.

Păcureţi, o comună pierdută în… tăcere

Dintre cele 104 unități administrativ-teritoriale din Prahova, o singură localitate nu a dat niciun răspuns la solicitarea de a preciza care este situația contractelor de deszăpezire la nivel local, potrivit declarațiilor prefectului Mădălina Lupea. Este vorba despre comuna Păcureți, care nu a răspuns nici da, nici ba la întrebarea primită de la autoritatea județeană privind starea pregătirilor pentru deszăpezire.
În restul județului, sunt 45 de contracte semnate deja și alte 44 de situații în care procedura de achiziție este în derulare sau aproape de finalizare. Pe de altă parte, însă, există 53 de localități în care se poate acționa inclusiv cu ajutorul utilajelor și al angajaților proprii pentru a interveni în caz de nevoie.