Potrivit unui proiect de ordin al Ministerului Transporturilor, disputele cu constructorii de autostrăzi nu vor mai fi soluţionate prin arbitraj internaţional, la Paris, ci în instanţa judecătorească din România. Propunerea de schimbare a modului de soluţionare a litigiilor are loc după ce Curtea de Arbitraj de la Paris a obligat România în luna martie la plata unor despăgubiri de 83 de milioane de lei către italienii de la Salini, care au construit lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăştie, ulterior demolat şi refăcut în regie proprie. Decizia Curţii de Arbitraj de la Paris era una intermediară şi mai putea fi atacată.
În proiectul publicat săptămâna trecută pe site-ul Ministerului Transporturilor se menţionează că „soluţionarea litigiilor se va realiza de către instanţa judecătorească de contencios administrativ şi fiscal română”. „Dacă între părţi apare un litigiu (de orice fel) în legătură cu soluţionarea revendicării de către inginer, cu executarea lucrărilor, cu contractul, sau care decurge din contract, inclusiv un litigiu referitor la un certificat, stabilire, instrucţiune, opinie sau evaluare a inginerului, oricare dintre părţi poate solicita ca acesta să fie soluţionat de către instanţa judecătorească de contencios-administrativ şi fiscal în circumscripţia căreia se află sediul autorităţii contractante transmiţând înştiinţare şi inginerului”, se mai arată în proiectul de act normativ. Anterior, disputele erau tranşate de către CAD (Comisia de Adjudecare a Disputelor), iar dacă decizia CAD nu devenea finală şi obligatorie, litigiile ajungeau să fie soluţionate prin arbitraj internaţional. Proiectul iniţiat de MT vizează contractele de tip FIDIC Galben, în care constructorii se ocupă şi de proiectarea autostrăzilor. Pentru reducerea numărului de litigii cu constructorii de autostrăzi, fostul şef de la Drumuri, Cătălin Homor, propunea însă încheierea de contracte de tip FIDIC Roşu, prin care proiectarea să fie făcută de firme specializate iar constructorii doar să muncească, nu să gândească.