Violeta Stoica
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), urmașa Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, se chinuie de peste 10 ani să reducă numărul accidentelor rutiere în așa-numitele “puncte negre” aflate de-a lungul unuia dintre cele mai aglomerate drumuri naționale din România – DN1.
Lucrurile nu au avansat în timp din partea acestei companii naționale care administrează autostrăzile și drumurile naționale, iar accidentele s-au ținut lanț în anii care au trecut de la apariția acestui proiect de modernizare și sporire a siguranței traficului rutier.
Culmea, o primărie de comună din județul Prahova, în parteneriat cu Consiliul Județean Prahova, a demarat propriile proiecte pentru rezolvarea problemelor de trafic pe DN1. Este vorba despre Primăria Gorgota, care a și primit un răspuns în acest sens de la CNAIR.
Inițiativa primarului comunei Gorgota, Ionuț Dumitru, de realizare a două sensuri giratorii pe DN1 pe raza localității sale, ar putea rezolva două situații neplăcute pentru majoritatea participanților la trafic: prima – problema locuitorilor din Gorgota care nu aveau posibilitatea să intre din DN1 direct spre locuințele lor și a doua – problema celor care voiau să întoarcă pe DN1 fără să fie nevoiți să meargă kilometri întregi în susul sau în josul drumului național despre care se cunoaște că are cel mai intens trafic din țară. Nici varianta propusă de CNADNR în urmă cu vreo zece ani nu părea a fi una prea fericită, pentru că se dorea înființarea unor așa-numite “puncte de întoarcere”, care nu ar fi rezolvat decât parțial problemele de la kilometrii 39 și 42 ai DN1, aflați pe raza comunei Gorgota.
Astfel că reprezentanții Primăriei Gorgota au propus CNAIR (administratorul drumului), în anul 2016, să aprobe amenajarea unor sensuri giratorii în apropierea zonelor menționate. Potrivit primarului comunei prahovene, Ionuț Dumitru, se dorește ca anul acesta să fie demarate lucrările pentru primul sens giratoriu, din apropierea unei benzinării, iar pentru cel de-al doilea ar urma să fie demarate procedurile anul viitor. “Ambele obiective ar urma să fie realizate în parteneriat cu Consiliul Județean Prahova, autoritatea județeană fiind de acord să ne ajute în acest sens”, a precizat edilul din Gorgota.
Pe 10 februarie 2017, Primăria Gorgota a primit un răspuns din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere în privința amenajării celor două sensuri giratorii.
CNAIR vrea să pună parapet New Jersey şi la Gorgota
În adresa transmisă Primăriei Gorgota, CNAIR a răspuns că, în urma analizării în Comisia Tehnică privind Siguranța Circulației Rutiere, din data de 7 februarie 2017, împreună cu reprezentantul Direcției Rutiere din cadrul IGPR, membrii comisiei respective “consideră benefică amenajarea celor două sensuri giratorii având în vedere faptul că pe axa drumului național este prevăzut a se amplasa parapet din beton prefabricat tip New Jersey, pentru separarea celor două sensuri de circulație și, conform verificărilor noastre, nu există posibilitate de întoarcere în condiții de siguranță în zonele
respective către Brașov și București”. Prin urmare, în principiu, cei de la CNAIR parcă ar răsufla ușurați că nu ar mai face ei lucrările care să crească siguranța în trafic pe DN1 pe raza comunei Gorgota. Însă, pe de altă parte, reprezentanții CNAIR se și asigură că autoritatea locală prahoveană este informată despre exproprieri și costurile realizării celor două sensuri giratorii, astfel că precizează: “(…) trebuie să faceți exproprieri de terenuri (…) și relocări ale rețelelor de utilități în zonele respective, dacă este cazul”, dar și că țin să precizeze că “toate cheltuielile generate de exproprieri, relocări de utilități, iluminatul sensurilor giratorii cu sistem LED, precum și amenajarea propriu-zisă a acestora vor fi suportate de instituția pe care o conduceți” (n.n. – Primăria Gorgota).
Aceasta nu ar fi singura lucrare pe care autorități din Prahova ar realiza-o în beneficiul participanților la trafic între Ploiești și București. Consiliul Județean Prahova a realizat din fonduri proprii nodul de intrare/ieșire în/din autostrada București-Ploiești, pentru că proiectul autostrăzii nu a avut în vedere și posibilitatea ca șoferii să poată ieși de pe A3 și pe raza județului Prahova, fără a fi obligați să ajungă până la Ploiești, acolo unde se oprește autostrada.