Violeta Stoica

În luna noiembrie a anului trecut, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – fosta Companie Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – a lansat licitațiile pentru o serie de tronsoane de drumuri de mare viteză care să lege sudul țării de nord-est, respectiv Muntenia de nordul Moldovei. Primul dintre aceste sectoare de drum expres este acela care ar trebui să facă legătura dintre Ploiești – de fapt, comuna Dumbrava, acolo unde printr-un nod rutier cu autostrada București-Ploiești ar urma să fie kilometrul zero al șoselei de viteză – și Buzău.
Contestațiile depuse la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, precum și multele solicitări de clarificări cerute de firmele care ar fi interesate să încheie contractul de elaborare a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru drumul de mare viteză Ploiești-Buzău ar putea să ridice un semn de întrebare. Oare și această lucrare de infrastructură rutieră care ar urma să străbată județul Prahova ar putea avea o soartă asemănătoare autostrăzii Comarnic-Brașov?

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, autoritatea contractantă care a lansat procedurile de achiziție a serviciilor de realizare a studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice pentru tronsoanele de drumuri de mare viteză care ar urma să lege sud-estul de nord-estul țării, a lansat licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic în data de 24 noiembrie 2016. Nici acum nu s-au deschis ofertele în cadrul acestei licitații – deși inițial fusese stabilită ședința de deschidere a ofertelor pentru sfârșitul lunii ianuarie 2017 – din cauza contestațiilor la documentațiile de atribuire a contractului care a fost evaluat între 23 de milioane de lei și 27 de milioane de lei. Mai mult decât atât, timp de mai bine de o lună, procedura de achiziție a fost suspendată, ceea ce a însemnat că s-a bătut pasul pe loc în această privință.
Termenele la care ar urma să aibă loc depunerea și deschiderea ofertelor s-au prelungit pentru data de 2 martie, respectiv 27 martie. Între timp, însă, una dintre societățile de proiectare interesate de acest contract a mai depus o contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, în care și-a arătat nemulțumirea față de modul în care au fost făcute de către autoritatea contractantă rectificările solicitate de aceeași societate referitoare la documentația de atribuire și termenele de depunere a ofertelor. Cu câteva zile în urmă, contestația a fost respinsă, iar procedura – în principiu – ar trebui să intre în linie dreaptă. Până una-alta, însă, este izbitoare asemănarea dintre licitațiile reluate de nenumărate ori, în diferite formule, pentru tronsonul dintre Comarnic și Brașov al autostrăzii A3 și această procedură de achiziție pentru pregătirea lucrărilor de construire a drumului de mare viteză care să facă legătura dintre Ploiești și Buzău. Ca și în cazul refacerii documentației pentru sectorul Comarnic-Brașov al autostrăzii A3, procedură care a fost lansată, retrasă, relansată și din nou anulată, felul în care se mișcă lucrurile pentru realizarea serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru drumul expres Ploiești-Buzău pare să fi pornit cu stângul.

Ce ar însemna această investiție în infrastructură?

Drumul de mare viteză Ploiești-Buzău ar urma să fie finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare, potrivit documentației de atribuire concepută de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Deși poartă denumirea de drumul de mare viteză Ploiești-Buzău, construirea arterei rutiere va pleca de pe raza comunei Dumbrava, unde ar trebui să apară o legătură cu autostrada existentă București – Ploiești.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere consideră că viitorul contract de elaborare a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru tronsonul dintre Dumbrava și Buzău ar putea să ajungă să coste circa șase milioane de euro, adică, în moneda națională, aproximativ 27 de milioane de lei.
Obiectul contractului care ar viza serviciile menționate ar cuprinde inclusiv asistența tehnică destinată pregătirii aplicației de finanțare tocmai pentru că se dorește ca acest obiectiv de infrastructură rutieră să fie finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).
Potrivit aceleiași documentații, lungimea estimată a tronsonului de la Dumbrava la Buzău – parte a drumului expres care ar trebui să lege sudul de nordul țării – va fi de 65 de kilometri, iar viteza de proiectare va fi de 120 de kilometri pe oră. Așa cum se prevede în cazul construirii oricărui drum de mare viteză, și această arteră de circulație va trebui să țină cont de faptul că ar putea să fie transformată în autostradă, respectiv extinsă stânga-dreapta.