N. Dumitrescu

Ultima săptămână de campanie electorală pentru alegerile parlamentare i-a determinat pe liderii de partid să iniţieze acţiuni, anunţate cu titlu inedit, astfel încât să aibă parte de prezenţa a cât mai multor reprezentanţi ai presei. Dovadă în acest sens este conferinţa de presă organizată de către Traian Băsescu, preşedintele PMP, pe data de 5 decembrie, la Bucureşti, la Palatul Parlamentului, la care au participat aproape 70 de jurnalişti din presa locală din toată ţara, inclusiv din Prahova. „Când am mers prin ţară, în judeţe, la acţiunile electorale, ce au vizat inclusiv lansarea candidaţilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat, programul nu a inclus şi posibilitatea de a răspunde întrebărilor jurnaliştilor. Atunci am recurs la această variantă, de a organiza o conferinţă de presă la Bucureşti, în care să invit presa locală”, şi-a motivat liderul PMP, iniţiativa. În acest context, la solicitarea de a comenta, pentru ziarul Prahova, de ce, după mai bine de zece ani de promisiuni, nu s-a realizat celebrul tronson de autostradă Comarnic-Braşov, Traian Băsescu a declarat:”Pentru că sunteţi din judeţul Prahova, reamintesc o serie de investiţii care au fost propuse pentru a fi realizate, la iniţiativa mea, pe vremea când eram ministrul Transporturilor. Este vorba despre tronsonul de autostradă Bucureşti-Ploieşti, centura de Vest a Ploieştiului, drumul pe patru benzi, către Comarnic, pe atunci existând celebrele pancarte cu sloganul „Aici sunt banii dumneavoastră!”. După ce am plecat eu de la minister nu s-a mai făcut nimic pentru zona aceea”. Subliniind că tronsonul de autostradă nu este un drum uşor, liderul PMP a mai adăugat:” S-au încercat toate variantele ca autostrada Comarnic-Braşov să fie finanţată din fonduri europene. Dar Comisia Europeană a respins această investiţie pentru că s-a considerat că este o prelungire a celebrei autostrăzi Transilvania, realizată de către compania Bechtel, care a fost contractată ilegal, fără licitaţie. Deci, Uniunea Europeană nu a dorit să se compromită. A retras proiectul Comarnic-Braşov din lista proiectelor finanţabile din bani europeni. Totodată, având în vedere că s-au pus în discuţie mai multe tipuri de finanţări ale acestui tronson, din punctul meu de vedere, ideea parteneriatului public-privat este una catastrofală, pentru că era un dezastru financiar. Până la urmă s-a reuşit o variantă, cu Banca Europeană de Investiţii şi Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare. S-a adus ca argument faptul că, la vremea aceea, se lucra pe autostrada Bucureşti-Ploieşti şi pe centura Ploieştiului, iar de la ieşirea din Ploieşti drumul naţional era pe patru benzi până la Comarnic. Cele două bănci au fost convinse să finanţeze proiectul Comarnic-Braşov ca o prelungire a investiţiilor menţionate, şi nu ca o prelungire a autostrăzii Transilvania. Au acceptat varianta, iar în urma discuţiilor dintre cele două bănci, s-a prezentat o formulă de finanţare care a fost înaintată Guvernului şi, în mod deosebit, ministrului de-atunci, Dan Şova, care răspundea de Marile Proiecte. Acea propunere de finanţare, care prevedea şi un avans rezonabil, nu exagerat, avea ca viziune începerea construcţiei de la Comarnic încolo. A stat aproape o lună această propunere de finanţare la ministerul condus de Şova, după care s-a întors la cele două bănci cu nişte modificări teribile inclusiv ale modului de finanţare, cu avansuri mult mai mari, iar investiţia să înceapă de la două capete. Cele două bănci şi-au dat seama că nu e în regulă începerea de la două capete şi au suspectat că sunt nişte firme care trebuie să prindă contractele de la Comarnic, respectiv de la Braşov, în condiţiile în care partea cea mai grea, care era străpungerea muntelui, era neglijată. În aceste condiţii, cele două bănci s-au retras din proiect şi au comunicat Guvernului că nu vor accepta finanţarea”. Adăugând că românii nu pot fi minţiţi la nesfârşit pe această temă, Traian Băsescu a adăugat că, totuşi, singura soluţie ca tronsonul de autostradă dintre Comarnic şi Braşov să fie realizat este reluarea discuţiilor cu cele două bănci menţionate anterior. „Ar trebui să fie reluate discuţiile cu BEI şi BERD, dar trebuie să le demonstrăm că va fi o finanţare cinstită. Pentru că, din punctul meu de vedere, pentru acest tronson, în momentul de faţă nu există studii de fezabilitate şi de execuţie reactualizate, nu este clar pe unde va trece acest tronson”.