C.D.

Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor (A.N.P.C.P.P.S.) din România – InfoCons a realizat recent un studiu pe produsele tip muştar ce se regăsesc la vânzare pe piaţa din ţară, ţinându-se cont de informaţiile înscrise pe etichete. În cadrul studiului au fost analizate 29 de produse tip muştar, achiziţionate în mod aleatoriu şi anonim în luna iulie a.c. Ca urmare a realizării acestui studiu, a reieşit faptul că, în ceea ce priveşte numărul de E-uri, din cele 29 de tipuri de produse analizate, acesta variază între 0 şi 8 E-uri. Respectiv 34,48%  dintre produsele analizate au în conţinut 3 E-uri; 24,13 % – 2 E-uri; 13,79% -1 E; 10,34 % – 4   E-uri; 6,89 % -7 E-uri; 3,44% – 8 E-uri; alte 3,44% au tot 6 E-uri, iar 3,44% din produsele analizate au în conţinut 0 E-uri. Aditivii alimentari sau E-urile sunt substanţe chimice adăugate în alimente sau băuturi cu scopul de a le “ameliora” diverse proprietăţi: gustul, culoarea, stabilitatea, rezistenţa la alterare. Consumul îndelungat şi regulat de produse alimentare aditivate sintetic produce în organismul uman un bombardament asupra organelor interne care provoacă distrugerea sistemului imunitar, precum şi o serie de tumori maligne şi benigne. De pildă, unul dintre E-urile aflate în compoziţia unora dintre produsele analizate este tartrazina sau E 102, care are o serie de efecte adverse, cele mai multe manifestându-se la persoanele alergice la aspirină şi la fructe de pădure. Nici persoanele astmatice nu se simt prea bine după ce depăşesc doza zilnică admisă de 7,5 mg/kg corp. Printre reacţiile constatate ale acestuia se numără anxietate, migrene, depresie clinică, tulburări de vedere, stări de slăbiciune, tulburări de somn. De remarcat mai este şi faptul că 44,82 % dintre produsele studiate nu au menţionat pe etichetă conţinutul de boabe sau făină de muştar, în timp ce restul au un conţinut ce variază între 15% şi 30%. Gramajul produselor  studiate variază între 150 şi 500 grame, însă nu toate au trecută pe etichetă şi valoarea nutriţională. De asemenea, un procent de 34,48% dintre produse au menţionată pe etichetă valoarea zaharurilor, aceasta variind între 0,9  şi 6,2 grame/ 100 grame de produs. Produsele tip muştar  care au stat la baza studiului au ca distribuitor/producător următoarele companii: S.C. Producţie Ardealul S.R.L., S.C. Contec Foods S.R.L., S.C. Carrefour România S.A., S.C. Univer Product S.R.L., Unilever South Central Europe S.A., S.C. Mersel Company S.R.L., Auchan Import-Export România, Auchan România S.A., România Hypermarche S.A., S.C. Mega Image S.R.L., S.C. Boromir Prod S.A., S.C. Papalito Trading S.R.L., S.C. Trust Orizont S.A., Kaufland România SCS, S.C. Ferma Honigberg S.R.L., S.C. Lidl Discount S.R.L., Rewe România S.R.L., S.C. Profi Rom Food S.R.L., Kamis-Condimente S.R.L. Studiul face parte dintr-un proiect de monitorizare a produselor şi serviciilor comercializate pe piaţa românească, derulat de asociaţia amintită în cadrul consorţiului I.C.R.T. – International Consumer Research & Testing pentru produse şi servicii la standarde europene, pentru ca alegerea cetăţeanului consumator să fie făcută în cunoştinţă de cauză.