Un proiect despre lansarea caruia autoritatile locale din orasul Sinaia vorbesc de aproape trei ani a obtinut, in cele din urma, acordul de mediu , ceea ce permite demararea construirii telescaunului din zona partiilor de schi Valea Soarelui – Cota 2000.
Reprezentantii Primariei Sinaia sunt multumiti ca au biruit birocratia stufoasa cu care se confrunta orice roman atunci cand vine vorba despre acordarea unor avize specifice pentru implementarea unor investitii, fie ele chiar si sustinute financiar de catre stat. O problema care a generat intarzieri in obtinerea autorizatiei de mediu a fost aceea ca o parte a instalatiei de transport pe cablu trece prin Parcul Natural Bucegi.
Parerile referitoare la construirea telescaunului intr-o zona naturala protejata sunt, bineinteles, impartite. De-a lungul timpului, mai multe voci au tunat si au fulgerat impotriva primarului orasului Sinaia, Vlad Oprea, acesta fiind acuzat ca deranjeaza – prin intermediul acestui proiect derulat in Valea Soarelui – zonele protejate din Parcul Natural Bucegi.
Pe de alta parte, una dintre obligatiile ce trebuie indeplinite de autoritatile locale din Sinaia – in calitate de co-organizator al Festivalului Olimpic al Tineretului European (FOTE 2013) – este si asigurarea acestei noi instalatii de transport a turistilor si a participantilor catre Cota 2000. Costurile noului telescaun tip „balon” se ridica la aproximativ trei milioane de euro, suma alocata aproape in totalitate de catre Guvernul Romaniei.

„Verde” de la Mediu, cu masuri stricte

Potrivit acordului de mediu, terenul face parte din domeniul public al orasului Sinaia, este situat in extravilanul localitatii, dar si in interiorul Parcului Natural Bucegi si in aria naturala protejata prin legislatia in vigoare. Terenul pe care se executa lucrarile este incadrat in categoria golurilor si pasunilor alpine.
Statia de plecare este in Valea Soarelui, la cota 1785, iar amplasarea statiei de sosire este pe Varful Furnica, la cota 2090, iar lungimea totala a instalatiei de transport pe cablu – de peste 1.600 de metri, cu 12 turnuri de sustinere a telescaunului.
Potrivit Agentiei de Protectia Mediului (APM) Prahova, considerentele care au stat la baza luarii deciziei finale de emitere a acordului de mediu se desprind din concluziile completarilor la studiul de biodiversitate din data de 20 iulie 2010, privind impactul asupra zonei. Conform documentului emis de APM Prahova, in structura vegetatiei din imediata apropiere a constructiei nu sunt prezente specii protejate care ar putea fi puse in pericol.
Cu toate acestea, pentru diminuarea impactului generat ca urmare a desfasurarii activitatilor specifice de realizare a obiectivului, s-au impus unele masuri, precum realizarea lucrarilor pe tronsoane, cu evitarea organizarilor de santier pe mai multe amplasamente sau alegerea de trasee optime pentru vehiculele care transporta materialele rezultate din excavarea solului si a materialelor de constructie generatoare de praf. Pentru ca lucrarile de constructie sa fie cat mai putin invazive asupra mediului, s-a impus transportul cu elicopterul a tuturor materialelor care permit aceasta modalitate de transport (in special a celor 12 turnuri de sustinere a instalatiei), iar pentru transportul echipamentelor voluminoase – folosirea de masini echipate cu senile din cauciuc, pe un traseu prestabilit.
In plus, pe toata perioada realizarii proiectului, autoritatile din Sinaia vor raporta, saptamanal, catre responsabilii judeteni si nationali de mediu, dar si catre Administratia Parcului Natural Bucegi, situatia lucrarilor executate, pentru verificarea in teren a respectarii conditiilor impuse prin acordul de mediu.
Violeta STOICA