* Primăria Ploiești și firma care ­trebuia să asigure deszăpezirea au fost ­amendate!
* La Slănic – dovada că se poate: ­drumurile aduse, rapid, „la negru”

N.Dumitrescu

S-a lăsat așteptată zăpada, dar, așa cum era de anticipat, în anumite localități prahovene, prima ninsoare mai serioasă, după ultimele ierni blânde, a rămas tot ceva… neobișnuit! Cel puțin așa s-a întâmplat la Ploiești, unde, de pildă, sâmbătă, dar și ieri dimineață, inclusiv mersul pe jos, pe trotuar, era greu de realizat, deși și aici ar fi trebuit să se intervină, precum a fost cazul, de exemplu, pe străzile Gh. Grigore Cantacuzino, Șoseaua Vestului ori Malu Roșu. Iar aducerea carosabilului ”la negru”s-a lăsat destul de așteptată de către șoferi, deszăpezirea străzilor din oraș fiind un adevărat dezastru! Prahova s-a aflat sub avertizare meteorologică de Cod galben din data de 27 ianuarie până ieri dimineață, 29 ianuarie a.c. – într-un anumit ­interval de timp, în zona înaltă a județului, chiar sub avertizare de Cod portocaliu de vreme rea – perioadă în care au fost înregistrate ninsori, intensificări ale vântului, viscol.
Practic, nu a fost zonă a județului în care să nu se depună un strat de zăpadă consistent, ceea ce a făcut ca, la sfârșitul săptămânii trecute, mai exact pe 27 ianuarie, la Ploiești, circulația auto să fie un adevărat calvar, situație care i-a convins pe ploieșteni că, și de această dată, autoritățile au fost luate pe nepregătite de venirea iernii, în ciuda avertizărilor celor de la ANM. Lucru de neconceput, însă, în condițiile în care, la Ploiești, Comandamentul de deszăpezire pentru iarna 2022-2023 a fost constituit, prin dispoziție a primarului Andrei Volosevici, pe data de 26.10.2022 (!?!), însuși edilul fiind șeful acestuia! Dar, care a fost cauza pentru care SC Blue Planet Services SRL, societatea care, prin contractul încheiat cu municipalitatea, nu a reușit, în timp util, să asigure îndepărtarea zăpezii în Ploiești? A intervenit doar cu jumătate – 16 – dintre utilajele cu care ar fi trebuit să acționeze, motiv pentru care chiar directorul Regiei Autonome de Servicii Publice (RASP) Ploiești – instituție la sediul căreia funcționează comandamentul de iarnă – i-a solicitat Poliției Locale să sancționeze societatea pentru neasigurarea prestării activității de deszăpezire. Pe de altă parte, pentru același motiv, nedeszăpezirea drumurilor, și Inspectoratul Județean de Poliție Prahova a sancționat administratorul drumurilor, respectiv Primăria Ploiești. La cât au fost de multe nemulțumirile ploieștenilor la adresa autorităților pentru modul în care a fost gestionată activitatea de îndepărtare a zăpezii, trebuie să menționăm faptul că Primăria Ploiești nu a transmis, pe această temă, niciun comunicat de presă, singura informare emisă de către instituție, în ziua în care a fost cel mai mare blocaj pe străzile necurățate, 27 ianuarie a.c., fiind despre faptul că… pe data de 28 ianuarie, într-un anumit interval de timp, din cauza meciului programat în acea zi, urma să fie deviat traficul auto în zona stadionului! Pe de altă parte, cât a fost valabilă avertizarea de Cod galben de ninsoare, inclusiv pentru Ploiești, nici din partea primarului nu a venit absolut nicio declarație, acesta nefiind prezent, în direct, nici măcar prin intermediul paginii de facebook a primăriei, așa cum s-a întâmplat în ultima perioadă, ori de câte ori a considerat că trebuie să se adreseze, personal, ploieștenilor. Singurii care și-au făcut publică partea lor de activitate, respectiv îndepărtarea zăpezii din zona spațiilor verzi, a parcărilor și din cimitire, au fost cei de la SGU.

De adăugat însă faptul că, în alte localități din județ, un exemplu fiind orașul Slănic, s-a făcut dovada că acolo unde există mobilizare și organizare, zăpada poate fi curățată de pe străzile principale în timp util!După cum ne-a declarat directorul RASP Ploiești, Zoia Staicu, conducerea SC Blue Planet Services SRL a fost informată despre faptul că, așa cum atenționaseră cei de la ANM, urma să ningă și la Ploiești. Numai că, în loc să se acționeze cu 30 de utilaje, pe străzi au fost scoase doar 16, pentru că doar atâtea erau, în dimineața zilei de 27 ianuarie a.c, în garajul societății!
Startul pentru deszăpezire, dat de la sediul RASP Ploiești, unde se află și sediul Comandamentului de iarnă, s-a dat la ora 4.00, în dimineața aceleiași zile, pentru urgența 1, adică pentru a se acționa pe principalele poduri, după care s-a început intervenția și pe cele mai importante străzi.
Numai că, fiind atât de puține utilaje, plus că la ora 7.00, tot în dimineața zilei de 27 ianuarie, a fost și o sincopă în activitatea de deszăpezire, respectiv la ieșirea din schimb, cuplată cu intrarea celorlați șoferi și muncitori la lucru efectiv pe teren, pe străzi zăpada a rămas neridicată, ceea ce a produs un adevărat blocaj în circulația auto.”Reprezentanții societății trebuiau să fie pregătiți pentru intrevenția pe străzi, în condițiile în care au și fost atenționați că va ninge. Pentru că s-a intervenit, la început, cu foarte puține utilaje, chiar dacă, ulterior, numărul lor a fost suplimentat, chiar eu, personal, am făcut adresă Poliției Locale Ploiești să sancționeze societatea, pentru că nu și-a îndeplinit atribuțiile din contract în ceea ce privește deszăpezirea”, ne-a declarat directorul RASP Ploiești.
De precizat faptul că, pe data de 27 ianuarie, Poliția Locală Ploiești a anunțat, oficial, faptul că a sancționat operatorul SC Blue Planet Services SRL, pentru neasigurarea prestării serviciului de salubrizare-deszăpezire, conform prevederilor contractuale și a regulamentului de salubrizare a orașului, cu o amendă în valoare de 2.500 lei. Totodată, și Inspectoratul Județean de Poliție Prahova a anunțat că, în aceeași zi, pentru că nu s-a acționat în timp util la îndepărtarea zăpezii, a sancționat ”administratorul drumurilor”, în speță Primăria Ploiești, amenda fiind în valoare de 3.045 de lei.
Așa cum este stipulat chiar în dispoziția de constituire a Comandamentului de iarnă 2022-2023, toate mijloacele de deszăpezire ale societății ar fi trebuit să se afle în garajul acesteia, din str. Pompelor nr. 3, având asigurate și cantitățile suficiente de carburanți și materiale antiderapante.
Iar în cazul avertizărilor meteo, utilajele ar fi trebuit să fie gata de intervenție, cât mai urgent. Numai că, așa cum s-a văzut, numai urgent nu s-a acționat, mai mult decât atât, sâmbătă, dar și ieri dimineață, zăpada fiind, în continuare, prezentă atât pe străzile dintre blocuri, dar și pe trotuare, deși inclusiv în aceste cazuri societatea trebuia să intervină.

La Slănic s-a putut interveni pe străzi în timp util

În comparație cu municipiul reședință de județ, în alte localități prahovene s-a putut interveni pe străzi în timp util, iar de acest lucru s-au putut convinge și cei care, în ziua de 27 ianuarie, au parcurs cu mașina distanța de la Ploiești la Slănic.
”Pe timp de iarnă, trebuie să fii pregătit din timp. La Slănic, intervențiile au început, pe 27 ianuarie, la ora 6.00, iar două ore și jumătate mai târziu, de la intrarea în oraș, după ce s-a ieșit din Vărbilău, și până la cartierul Groșani, s-a putut circula în maximă siguranță. Centrul orașului este o prioritate, după care se acționează pe străzile adiacente. Intervenim și ca urmare a apelurilor venite de la cetățeni, însă, de regulă, prioritate au zonele unde sunt chiar urgențe. Lucrările pentru deszăpezire le realizăm cu utilaje și echipe de muncitori – 12 oameni în total – care sunt ale primăriei, asigurând, din timp, și necesarul de materiale antiderapante, stocurile, în primă fază, fiind de 50 de tone de sare și 100 de tone de nisip.
Pentru o bună intervenție, însă, Primăria Slănic colaborează și cu reprezentanții poliției naționale. Dar, când știi să te organizezi și planifici totul din timp și știi pe ce și pe cine să te bazezi, activitatea iese bine”, ne-a declarat viceprimarul orașului Slănic, Georgel Alionte.