Nicoleta Dumitrescu

Cu siguranță, cei care au ales să vadă marea, au văzut, atât la dus, cât și la întoarcere, podul ce poartă numele constructorului acestuia – inginerul Anghel Saligny – care, la numai 35 ani, a reușit, prin lucrarea sa, să îngenuncheze Dunărea! Astfel, pentru a garanta rezistența podului – și în momentul de față fiind una dintre cele mai frumoase construcții metalice din lume – la inaugurare, în anul 1895, a stat sub el pe o șalupă, alături de muncitori. Ce vremuri, ce oameni, ce caractere, ce profesionalism, ce asumare a lucrului bine făcut!
De atunci încoace, însă, în România nu s-a mai văzut așa ceva. Nici alt pod pe măsura celui de peste Dunăre, dar nici alt inginer constructor al cărui nume să fie împrumutat de construcția gândită, proiectată și coordonată, cap-coadă, până când s-a făcut recepția lucrării. În schimb, de zeci de ani, atât podurile, cât și drumurile au parte numai de festivism. Au parte de tăieri de panglici și aplauze din partea acelora care se prezintă, ciucure, moț, la inaugurare ! Pentru că, da, nu este investiție, începută și finalizată, care să nu fie trecută în dreptul unor nume de politicieni, fie că este vorba despre primari, președinți de consilii județene, nu mai vorbim despre șefi de organizații de partid locale sau județene, dar și lideri de la centru care, niciodată, în campaniile electorale, nu uită să spună că pe vremea lor s-a făcut, s-a dres etc!
Recent, la Neamț, însă, s-a văzut cât de specialiști sunt unii dintre ”meșterii” care și-au asumat responsabilitatea reparării unui pod, o lucrare care s-a dovedit ”atât de bună” încât, după câteva luni, s-a prăbușit, în timp ce pe el se aflau în mers un autocamion și o autoutilitară. Traficul rutier în zonă a fost deviat, iar Armata urmează să facă un pod…de pontoane, până la construirea unui nou pod. Cum de s-a ajuns aici, adică să se rupă podul în două, doar după câteva luni? Urmează să se afle, se cercetează, se analizează. Cert este că, deja, ca urmare a acestui eveniment, DNA a deschis un dosar penal in rem, iar poliția are în lucru alte două dosare penale, unul pentru vătămare corporală din culpă, iar altul pentru abuz în serviciu. Asta în condițiile în care, la momentul lucrărilor, șeful administrației județene din Neamț, inclusiv șef de organizație la partid, declara că niciodată nu se va putea găsi pe acest pod o greutate îndeajuns de mare care să-l dărâme (!?!). Numai că, ghinion, iată că s-a dărâmat! Iar ca să să nu mai fie certat la partid, de șefii de la centru, zilele trecute a anunțat că s-a… autosuspendat din funcția de președinte al filialei județene de partid.
Odată cu acest anunț, al autosuspendării dintr-o funcție politică, se schimbă în vreun fel situația podului dărâmat? Nicicum! Ei, dacă, anunțul cu autosuspendarea era și din funcția de șef al administrației județene, mai era ce mai era. Însă, până acum, România nu a înregistrat momentul în care, atunci când s-a întâmplat ceva rău pe timpul mandatului unui ales local sau județean, acesta să se retragă din funcție. În schimb, le place festivismul la cap de pod şi sunt destui politicieni care îl practică! Şi asta se întâmplă din cauza faptului că politica a acaparat tot. Deşi acest lucru îl reclamă chiar şi ei, politicienii, când nu ezită să se arate cu degetul, unii pe alții, atunci când sunt alocate fonduri guvernamentale pentru investiții locale, criteriul fiind apartenența la anumite partide, fie a primarilor, fie a șefilor de consilii județene. Iar practica aceasta este de zeci de ani, pusă în aplicare, o dată la patru ani, cu schimbul, de partidele care vin la putere, aceleași care, în opoziție, reclamau să banii se alocă numai și numai pe linie de partid. Se mai pune în discuție modul în care sunt desemnate firmele cărora le sunt încredințate lucrările? Se pune, având în vedere că nu puține au fost situațiile în care tot pe criteriul ”prieteniei politice” au fost desemnați drept câștigători anumiți constructori. Prin urmare, vivat politica!