Paul Anghel, directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), recomandă cumpărătorilor să fie atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă. Recent, acesta a făcut publice o serie de sfaturi, astfel încât cumpărătorii să aibă posibilitatea să se informeze cât mai corect asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze. ”Au trecut sărbătorile și începe perioada reducerilor de iarnă. Vă sfătuiesc să fiți foarte atenți la prețuri! Reducerile mari de preț, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât și pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze, să fie extrem de vigilenți și să acorde maximă atenție tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de prețuri. De asemenea, recomand verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs. În cazul în care se consideră că drepturile consumatorilor au fost încălcate, recomand să ne semnaleze orice abatere și îi asigur că ANPC le va acorda tot sprijinul”, se arată pe pagina oficială de facebook a directorului general al ANPC, Paul Anghel. Astfel, menționând că vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora – soldare, lichidare, vânzări promoționale – trebuie să respecte o serie de reguli, directorul ANPC a ținut să menționeze:”Orice operator economic care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice. Prețul redus trebuie să fie inferior celui de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus. Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: prin menționarea noului preț lângă cel anterior, barat; prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare; prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă cel anterior, barat. Cumpărăturile din perioada reducerilor pot fi făcute în siguranță dacă: întocmiți o listă cu produsele pe care doriți să le achiziționați și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru vă va ajuta să evitați falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat; Citiți cu atenție caracteristicile produsului; Verificați dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.; Verificați stocul existent (pentru comerțul on-line); Verificați prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA), dacă prețul include și costul de livrare etc. În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu cel redus indicat atunci când l-ați ales. Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menționarea noului preț lângă cel anterior, barat, fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare, fie prin menționarea procentului de reducere a celui nou care apare lângă prețul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu tarif redus (soldare, lichidare, promoționale). Orice vânzare cu preț redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promoțională etc.), trebuie să fie însoțită sau precedată de publicitate și anunțată sub denumirea ei („soldare/soldări/solduri”, “lichidare”, “promoții” etc), însoțită de data de debut și de durata acesteia. La achiziționarea pachetelor promoționale de tipul „3 la preț de 2”, trebuie să se verifice prețul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu prețul pachetului promoțional. Sfătuiesc consumatorii să solicite informații suplimentare atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace (în cadrul magazinului, prin afișe sau pliante, prin anunțuri pe site etc)”, a mai precizat directorul ANPC, cu privire la necesitatea unei bune informări pe perioada când se practică reduceri la produse de larg consum.