V. Stoica

Zeci de trenuri de călători noi urmează să fie puse în circulație pe mai multe rute, după finalizarea procedurii de achiziție a 37 de trenuri electrice, licitație organizată de Ministerul Transporturilor. Printre beneficiari vor fi și călătorii care vor să ajungă de la București spre orașele Moldovei (Iași sau Suceava), dar și turiștii care aleg să meargă cu trenul pe Valea Prahovei. Astfel că și ploieștenii vor avea posibilitatea să circule cu noile garnituri electrice, pentru că acestea vor opri și în cele două gări mari ale Ploieștiului – Gara de Vest și Gara de Sud.
Potrivit reprezentanților Ministerului Transporturilor, Compania ALSTOM Ferroviaria SpA (parte a grupului european ALSTOM) a fost desemnată, joi, câștigătoarea licitației pentru achiziția a 37 de trenuri electrice noi pentru transportul de călători, de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Cele 37 trenuri (20 provenind din contractul de bază și 17 din activarea opțiunii suplimentare), vor fi primele trenuri electrice cumpărate de România, alăturându-se celor 3 trenuri electrice Hyperion produse în țară, la Craiova, și achiziționate de operatorul privat Softrans. Trenurile electrice (RE-IR) au o capacitate de transport de peste 300 persoane/tren, la o viteză maximă de circulație de 160 km/h. Pentru asigurarea calității vehiculelor, trenurile sunt cumpărate cu servicii de reparații incluse, pe minimum 15 ani.
Noile trenuri urmează să fie utilizate pe rutele electrificate majore ale rețelei feroviare: București Nord – Constanța, București Nord – Brașov – Arad – Timișoara, București Nord – Brașov – Cluj, Brașov – Deda – Cluj, București Nord – Brașov, București Nord – Iași, București Nord – Suceava, București Nord – Galați, București Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani- Simeria, București Nord – Craiova – Timișoara – Arad, Cluj – Timișoara, Cluj – Suceava – Iași.
Prin finalizarea procedurii de achiziție publică, CFR se apropie de momentul introducerii în circulație a primului lot consistent de trenuri, după ultimele achiziții făcute în anii 2000, Săgețile Albastre.
Achiziția este una foarte importantă pentru transportul de persoane din România, în condițiile în care „pentru ca parcul de material rulant utilizat pe reţeaua feroviară din România să asigure realizarea cererii de serviciu de transport public de călători la actualele standarde europene şi naţionale, este nevoie ca prezentul parc de material rulant deţinut de operatorii de serviciu public feroviar din România, cu capital public sau privat, să fie înlocuit întrucât şi-a depăşit deja durata ciclului său de viaţă sau este aproape de finalul acestuia” (conform studiului recepționat de ARF).