La propunerea unora dintre cititorii ziarului nostru, continuăm să publicăm o serie de informaţii din domeniul administraţiei locale, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Astfel, cei interesaţi vor putea afla cine reprezintă autoritatea executivă și pe cea deliberativă, la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, dar și care sunt atribuţiile primarului și consilierilor locali etc., conform Codului administrativ.

***

Primarul asigură respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, a prevederilor Constituţiei, precum şi punerea în aplicare a legilor, a decretelor preşedintelui României, a ordonanţelor şi hotărârilor Guvernului, a hotărârilor consiliului local. Primarul dispune măsurile necesare şi acordă sprijin pentru aplicarea ordinelor şi instrucţiunilor cu caracter normativ ale miniştrilor, ale celorlalţi conducători ai autorităţilor administraţiei publice centrale, ale prefectului, a dispoziţiilor preşedintelui consiliului judeţean, precum şi a hotărârilor consiliului judeţean, în condiţiile legii. Pentru punerea în aplicare a activităţilor date în competenţa sa, primarul are în subordine un aparat de specialitate. Aparatul de specialitate al primarului este structurat pe compartimente funcţionale încadrate cu funcţionari publici şi personal contractual. Primarul conduce instituţiile publice de interes local, precum şi serviciile publice de interes local.
Primarul participă la şedinţele consiliului local şi are dreptul să îşi exprime punctul de vedere asupra tuturor problemelor înscrise pe ordinea de zi, precum şi de a formula amendamente de fond sau de formă asupra oricăror proiecte de hotărâri, inclusiv ale altor iniţiatori. Primarul, în calitatea sa de autoritate publică executivă a administraţiei publice locale, reprezintă unitatea administrativ-teritorială în relaţiile cu alte autorităţi publice, cu persoanele fizice sau juridice române şi străine, precum şi în justiţie.
Primarul îndeplineşte următoarele categorii principale de atribuţii: atribuţii exercitate în calitate de reprezentant al statului, în condiţiile legii; atribuţii referitoare la relaţia cu consiliul local; referitoare la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale; atribuţii privind serviciile publice asigurate cetăţenilor, de interes local.
Primarul îndeplineşte funcţia de ofiţer de stare civilă şi de autoritate tutelară şi asigură funcţionarea serviciilor publice locale de profil; îndeplineşte atribuţii privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor, referendumului şi a recensământului.
Prezintă Consiliului local, în primul trimestru al anului, un raport anual privind starea economică, socială şi de mediu a unităţii administrativ-teritoriale. Participă la şedinţele Consiliului local şi dispune măsurile necesare pentru pregătirea şi desfăşurarea în bune condiţii a acestora. Prezintă, la solicitarea consiliului local, alte rapoarte şi informări; elaborează, în urma consultărilor publice, proiectele de strategii privind starea economică, socială şi de mediu a unităţii administrativ-teritoriale, le publică pe site-ul unităţii administrativ-teritoriale şi le supune aprobării consiliului local.
Primarul exercită funcţia de ordonator principal de credite; întocmeşte proiectul bugetului unităţii administrativ-teritoriale şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar şi le supune spre aprobare consiliului local, în condiţiile şi la termenele prevăzute de lege; prezintă consiliului local informări periodice privind execuţia bugetară, în condiţiile legii.

(Va urma)