O echipă de oameni de ştiinţă din Marea Britanie a utilizat celule stem embrionare umane pentru a crea un model pentru cercetări asemănător embrionilor pentru a putea studia unele dintre cele mai timpurii etape ale dezvoltării omului, informează Reuters, potrivit Agerpres.
Modelul nu încalcă restricţiile etice privind folosirea embrionilor umani pentru cercetare şi le va permite oamenilor de ştiinţă să studieze o etapă a dezvoltării umane denumită perioada ”cutia neagră”, despre care au notat că nu a mai fost niciodată observată în mod direct.
”Modelul nostru produce o parte din schiţa unui om”, a spus Alfonso Martinez-Arias, profesor la Universitatea Cambridge din Marea Britanie, cel care a condus acest proiect. ”Este interesant să asistăm la procesele de dezvoltare care până acum au fost ascunse vederii… şi studiului”, a adăugat el.
Cercetătorii speră că înţelegerea acestor procese ar putea dezvălui cauzele defectelor şi bolilor la naştere ale omului şi va conduce la dezvoltarea unor teste pentru depistarea acestor probleme în timpul sarcinii.
”Schiţa” unui organism apare printr-un proces cunoscut sub denumirea de gastrulaţie, care debutează la om la circa două săptămâni de la concepţie. Gastrulaţia este denumită perioada ”cutia neagră” a dezvoltării umane deoarece restricţiile legale nu permit cultura embrionilor umani în laborator după ziua a 14-a.
Experţii care nu au fost implicaţi direct în acest studiu – publicat joi în jurnalul ştiinţific Nature – au declarat că realizarea reprezintă un pas important spre aprofundarea înţelegerii vieţii umane.
”Această lucrare se adaugă la ‘trusa de instrumente in vitro’ de care oamenii de ştiinţă se pot folosi acum pentru a studia cele mai necunoscute stadii ale sarcinii umane – între săptămânile a 2-a şi a 4-a, când femeile nu ar şti în mod normal că sunt însărcinate”, a spus Teresa Rayon de la Institutul Francis Crick.
Modele anterioare similare embrionului create însă din celulele stem ale şoarecilor sunt limitate în ceea ce priveşte informaţiile pe care le pot oferi oamenilor de ştiinţă despre dezvoltarea oamenilor.
Pentru această lucrare, echipa condusă de Martinez-Arias a conceput în laborator gastrule pe baza celulelor stem embrionare umane, acestea fiind ulterior tratate prin procese chimice. Gastrulele nu au potenţial de a se dezvolta în embrioni compleţi. Ele nu au neuroni şi nici ţesuturile necesare pentru implantarea în uter, ceea ce înseamnă că nu vor fi niciodată viabile dincolo de stadiile foarte timpurii şi, prin urmare, sunt conforme cu standardele etice, au notat cercetătorii.