Violeta Stoica

Primăria municipiului Ploiești – în calitate de beneficiar al finanțărilor europene pentru realizarea unor obiective de infrastructură care să conducă la îmbunătățirea calității vieții locuitorilor orașului – ar putea fi nevoită să dea înapoi zeci de milioane de lei primiți de la bugetul de stat și din Fondul European de Dezvoltare Europeană (FEDR). Săptămâna trecută, directorul Agenției pentru Dezvoltare Regională Sud Muntenia s-a arătat îngrijorat, într-un interviu acordat postului local Prahova TV, în legătură cu finalizarea la 30 iunie a unor proiecte pe care municipalitatea ploieșteană le are în derulare, după încheierea unor contracte de finanțare europeană.
Astfel, din bugetul și așa sărac, Primăria Ploiești ar putea ajunge în situația de a da înapoi zeci de milioane de lei rambursați – în mare parte – de la FEDR și – parțial – de la bugetul de stat. Dacă previziunile negre se vor adeveri, municipalitatea ar ajunge într-un nou impas, după acela de la sfârșitul anului trecut, când pentru 11 proiecte finanțate european a fost nevoie să se suporte cheltuielile exclusiv de la bugetul local, până la finalizarea obiectivelor. Așa cum era de așteptat, pasajul de lângă Gara de Vest, care a avut parte de întârzieri majore, este unul dintre șantierele care ar putea să rămână în picioare și după jumătatea acestui an. Nu numai la Ploiești este această problemă, ci și la Băicoi, acolo unde autoritatea locală ar putea să fie obligată să dea înapoi banii primiți pentru centrul de recuperare de la Liliești.

La Ploiești, potrivit directorului Agenției pentru Dezvoltare Regională Sud Muntenia, Liviu Mușat (foto), există în prezent trei proiecte “cu o temperatură mai mare, aproape de fierbere”. Este vorba despre pasajul de la Gara de Vest, tronsonul doi din reabilitarea căii de rulare a tramvaiului 102 și hipodromul, în acest ultim caz fiind vorba despre încadrare în graficul de lucrări.
Hipodromul figurează la un nivel al stadiului fizic al lucrărilor la 82%, iar pentru acesta ar putea fi încheiat un nou act adițional pentru extinderea termenului de finalizare, dar nu mai târziu de 30 iunie. În acest caz, este vorba despre întârzierile la graficul de lucrări, nefiind alte tipuri de probleme în realizarea acestui obiectiv-emblemă din municipiul Ploiești.
“Pentru etapa a doua la linia de tramvai 102 avem un stadiu de execuție de 50%, în prezent. Până acum, pentru acest proiect s-au plătit circa 18 milioane de lei, ceea ce înseamnă că, din păcate, municipalitatea va trebui să dea acești bani înapoi în cazul în care nu vor fi încheiate lucrările la sfârșitul lunii iunie”, a afirmat directorul ADR Sud Muntenia, Liviu Mușat.
Cea mai mare problemă rămâne, așa cum era de așteptat, realizarea pasajului de lângă Gara de Vest. “Ajungem la pasajul Vest, către platforma Brazi, unde proiectul este realizat în prezent circa 50%, însă aici există câteva neînțelegeri între proiectantul inițial și proiectantul actual, vizavi de o soluție adoptată de actualul proiectant, neînțelegeri care sperăm ca în perioada următoare să fie rezolvate. Astfel, este necesară confirmarea proiectantului inițial că varianta pusă în operă de proiectantul actual prezintă același grad de siguranță ca proiectul tehnic inițial. Știm că se fac eforturi, știm că există un dialog susținut între municipalitate și cei doi proiectanți, chiar și cu Autoritatea de Management. Sperăm ca în săptămânile următoare să se găsească soluții pentru a se ajunge cât mai aproape de 100% grad de realizare pentru acest proiect, pentru care s-au cerut și s-au dat peste nouă milioane de lei”, afirmă Liviu Mușat.

Învăţătură de minte pentru următoarele proiecte

Directorul ADR Sud Muntenia afirmă că situația în care se găsesc unele proiecte finanțate prin POR 2007-2013 la Ploiești se regăsește în toate regiunile de dezvoltare din România. “Această situație de întârziere nu este specifică numai Ploieștiului, nu este specifică nici măcar regiunii de dezvoltare Sud Muntenia, astfel de proiecte în întârziere se găsesc în toate regiunile de dezvoltare. Important este ca ele să fie finalizate și să intre în serviciul public, pentru că majoritatea acestora sunt proiecte de mare utilitate publică și cei care au fost avuți în vedere în momentul realizării lor sunt cetățenii acestor orașe, care vor beneficia de realizarea lor. Polul de Creștere Ploiești a avut un start greoi, nu s-au semnat foarte ușor contractele de finanțare, au fost o serie de probleme în atribuirea contractelor de achiziție, în special pe liniile de tramvai, unde au fost contestații multe la licitații, lucru care a contribuit în sens negativ la întârzierea acestor proiecte. De asemenea, o altă cauză importantă pentru întârzierea unora dintre aceste proiecte a reprezentat-o calitatea sau existența unor deficiențe în proiectele tehnice. Acest lucru a condus la nevoia revizuirii proiectelor tehnice, ceea ce a însemnat cheltuirea de resurse și de timp. Toate acestea ar putea fi o învățare de minte pentru perioada următoare”, a declarat Liviu Mușat.
Interviul acordat de Liviu Mușat, directorul ADR Sud Muntenia, va putea fi urmărit, în această seară, începând cu ora 20.00, pe postul local de televiziune Prahova TV, în cadrul emisiunii “Prahova în 60 de minute”.