* Consortiul Vinci – Aktor schimba traseul initial, iar la finalul concesiunii de 30 de ani va trebui sa refaca asfaltul
La 15 ianuarie 2010, a fost parafat contractul de concesiune pentru construirea tronsonului de autostrada Comarnic – Brasov, intre consortiul Vinci – Aktor si Ministerul Transporturilor.
Pe aceasta baza, potrivit ministerului de resort, concesionarul are obligatia de a face toate demersurile pentru a obtine finantarea, urmand sa demareze in paralel lucrarile pentru proiectare. Dupa incheierea contractelor de finantare cu bancile si finalizarea acestei etape, va incepe executia lucrarilor fizice la autostrada, estimata pentru inceputul anului 2011, termenul de executie fiind de patru ani.
Potrivit reprezentantilor Ministerului Transporturilor, deoarece solutia prezentata de consortiul castigator propune o noua varianta de traseu fata de studiul de fezabilitate, suprafata exacta si parcelele ce urmeaza a fi expropriate vor fi stabilite in cursul acestui an, urmand ca, ulterior, sa se realizeze evaluarile si actele normative privind exproprierile.
Din analizele preliminare, s-a constatat ca 60 la suta dintre terenurile pe care va trece autostrada Comarnic – Brasov apartin statului, ceea ce face ca acest proces sa fie mai usor de realizat (transfer de la stat la stat, in special de la Ministerul Mediului si Padurilor). Oficialii ministerului condus de Radu Berceanu estimeaza ca, pana la sfarsitul acestui an, exproprierile vor fi realizate in proportie de 90 la suta, avand in vedere modificarile privind exproprierile privind cauza de utilitate publica, proprietarul avand doar dreptul de a contesta cuantumul despagubirilor.
Astfel, in afara terenurilor detinute de stat in orasele traversate de autostrada, prahovenii din Comarnic, Sinaia, Busteni si Azuga, precum si brasovenii din Predeal si Rasnov care sunt proprietari de terenuri sau imobile ce se vor afla in calea constructiei vor fi despagubiti, dupa ce se vor parcurge procedurile anevoioase ale exproprierii.
* * *
Autostrada Comarnic-Brasov are o lungime de 55 km, viteza de proiectare s-a stabilit la 120 km/h, fata de 80 km/h, asa cum prevedea studiul de fezabilitate.
Obligatia concesionarului la sfarsitul perioadei de 30 de ani va fi predarea autostrazii in conditii tehnice identice cu cele de la receptia lucrarilor si de la deschiderea traficului. In acest sens, sunt prevazute in perioada de operare si intretinere lucrari de interventii majore pentru refacerea straturilor asfaltice in trei etape – in anul 12, apoi in anul 22 si, ultima etapa, in anul 29, pentru ca la sfarsitul perioadei de 30 ani sa fie refacute straturile asfaltice.
Potrivit Ministerului Transporturilor, „peste 30 de ani, autostrada Comarnic-Brasov trebuie sa fie ca noua”.
Violeta STOICA