Rodica Paraschiv
Deputat PSD Prahova

Modificarea, în luna martie, a legislației privind achizițiile publice și urmărirea modului în care se respectă graficele de lucrări din contractele în derulare sunt, probabil, cele mai importante schimbări produse în ultimii ani pentru repornirea – pe criterii corecte – a investițiilor din infrastructură și nu numai!
La începutul acestei săptămâni, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, și reprezentanții CNAIR au făcut un pas îndrăzneț, care sperăm să schimbe modul de derulare a achizițiilor publice, dar și a lucrărilor din teren.
Ministrul social-democrat al Transporturilor a dat publicității numele firmelor de proiectare și ale celor de construcții care nu sunt în termen cu îndeplinirea prevederilor contractuale și, prin urmare, au primit certificate negative intermediare, conform legii!
Pe lista neagră sunt și societăți foarte cunoscute, care participă la majoritatea licitațiilor de proiectare și, respectiv, de lucrări. Acestea pot avea probleme dacă nu recuperează întârzierile! Documentele constatatoare denumite certificate negative permit comisiilor de evaluare din cadrul licitațiilor să cunoască în timp real situația firmelor participante și, astfel, să poată lua decizia de excludere din procedura de achiziție, pentru abateri grave sau repetate în derularea contractelor deja încheiate!
Se elimină astfel problemele care apăreau, deseori chiar și la scurt timp după semnarea contractelor de execuție a lucrărilor. Unele dintre societăți sau asocieri de firme nu respectau termenele contractuale stabilite, fapt care implica întârzieri pe termen lung în finalizarea investițiilor de infrastructură.
Aceste certificate – negative sau pozitive, în funcție de respectarea contractelor de servicii sau de lucrări – vor fi emise la un interval de 90 de zile. Dacă situația nu se schimbă după emiterea acestor documente, constructorii vor fi notificați, iar antreprenorii aflați în această situație nu vor mai putea fi selectați în cadrul procedurilor de achiziție, dacă se înscriu în cursă în perioadele în care au contracte în derulare întârziate.
Este un nou început atât în sistemul de achiziții, cât și în cel al lucrărilor publice. Condițiile contractuale trebuie să fie respectate, iar termenele de execuție nu fac excepție de la regulă.