Industria de morărit şi panificaţie se confruntă cu un deficit al forţei de muncă de peste 10%, în condiţiile în care în acest domeniu lucrează în jur de 60.000 de oameni, susţine preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase – ROMPAN, Aurel Popescu, potrivit Agerpres. „Forţa de muncă este deficitară în acest sector în care nivelul salariilor este destul de scăzut şi oamenii vor să meargă şi la sparanghel numai să câştige mai mult. Noi încercăm să-i atragem, încercăm să facem cursuri, dar acum cu pandemia nici cursuri nu am mai putut ţine. Deficitul este de câteva mii de oameni, de circa 10%, în condiţiile în care în sectorul de morărit şi panificaţie lucrează 60.000 de oameni. Este o situaţie grea”, a declarat pentru AGERPRES Aurel Popescu. El susţine că preţurile produselor din industria alimentară din România sunt destul de mici, iar cele din morărit şi panificaţie nu fac excepţie, fiind printre cele mai scăzute din Uniunea Europeană.
„Preţul nostru la pâine este în lei la fel cât este în euro în Germania, Spania sau Franţa. Sunt cele mai mici preţuri din Uniunea Europeană şi trebuie să te încadrezi şi cu salariile în preţurile acestea. Toată lumea ţipă când măreşti preţul la produs: „s-a mărit cu 10 bani”, dar dacă îi vezi pe jos nu îi iei, dai cu piciorul”, spune acesta.
În ceea ce priveşte programele de investiţii din acest sector, şeful ROMPAN afirmă că situaţia este critică deoarece în perioada de tranziţie sectorul nu beneficiază de fonduri europene, iar o schemă de ajutor de stat nu este posibilă, pentru că nu este finalizat Planul Naţional Strategic (PNS). Preşedintele patronatului de morărit şi panificaţie a reamintit şi de reclama negativă din spaţiul public, potrivit căreia pâinea neambalată ar reprezenta un risc de contaminare cu virusul Sars-Cov-2, subliniind încă o dată că „pâinea nu este purtătoare de Covid”.
Nu în ultimul rând, şeful ROMPAN a anunţat că intenţionează să contracteze efectuarea unui nou studiu de consum strict pe pâine pentru a vedea exact ce preferă românii, având în vedere modificarea comportamentului de consum din ultima perioadă.
„Vrem să facem un nou studiu pe consum, pentru că vrem să vedem ce preferă românii: pâinea proaspătă, pâinea congelată, pâinea feliată, pâinea ambalată. Suntem în căutare de fonduri ca să contractăm o firmă specializată, să facem acest studiu strict pe pâine. Consumul actual este 78 de kg de pâine pe om într-un an, dar eu cred că trebuie să facem şi o analiză a consumului de cereale pe cap de om, pentru că s-au produs modificări importante, în ideea că oamenii preferă produse de simigerie, patiserie, şi acestea sunt în detrimentul produsului pâine.”, a mai explicat Aurel Popescu. ROMPAN este prima asociaţie constituită în România în 1990 şi cuprinde 215 de societăţi din toate domeniile din industrie, cota de piaţă fiind de peste 60% pe morărit, 40% la panificaţie, 70% la paste făinoase şi 55% la biscuiţi.