N. Dumitrescu

Pentru anul 2021, impozitele și taxele locale nu au fost majorate în comparație cu anul trecut, cuantumul fiind indexat doar cu rata inflației de 3,8%, aşa după cum v-am informat într-un număr recent al ziarului. Dacă unii dintre ploieșteni pot să facă ușor calculul sumei pe care ar trebui să o achite anul acesta în contul taxelor și al impozitelor datorate pentru bunurile aflate în proprietate, fie că este vorba despre clădiri şi terenuri, fie despre mijloace auto, o categorie aparte de contribuabili ar trebui să se grăbească nu să achite, ci să depună anumite documente la fiscul local, pentru că altfel riscă să plătească sume extraordinar de mari. Așa cum am aflat, ieri, de la Simona Dolniceanu – directorul Serviciului Public Finanțe Locale Ploiești – este vorba despre ploieștenii persoane fizice care dețin în proprietate și clădiri nerezidențiale, care trebuie să prezinte la fiscul local, până la sfârșitul lunii martie a.c., un raport de evaluare a respectivei clădiri, act în baza căruia se va calcula impozit în condițiile anilor trecuți. Dacă nu se vor conforma, atunci trebuie să știe că riscă să plătească sume destul de mari, pentru că, de exemplu, o persoană care a plătit un impozit de 1.000 de lei anul trecut, anul acesta ar trebui să achite… 12.000 de lei. Iar în evidențele fiscului ploieștean sunt aproximativ 1.200 de persoane fizice care s-ar regăsi în această situație. De altfel, tot ieri, pentru a veni în sprijinul acestor persoane, Serviciul Public Finanțe Locale Ploiești a oferit o serie de detalii şi clarificări utile acestei categorii de contribuabili. Concret, cu titlul ”În atenția persoanelor fizice care dețin clădiri nerezidențiale și care constată că există diferențe mari de impozit între anii 2020 și 2021”, fiscul ploieștean a făcut următorul anunț: ”Conform art.458 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, pentru clădirile nerezidenţiale, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de impozitare de 0,2% asupra valorii care poate fi: a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referință; b) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă; c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă. În situația în care nu este precizată valoarea, se utilizează ultima valoare înregistrată în baza de date a organului fiscal. Documentul pe baza căruia v-a fost calculat impozitul în perioada 2016 – 2020 a depășit termenul de 5 ani prevăzut de lege, fapt pentru care este necesară întocmirea unui raport de evaluare a imobilului pe care îl dețineți în proprietate. Raportul de evaluare trebuie depus la instituția noastră până la data de 31.03.2021 și va face referire la situația imobilului la data de 31.12.2020. Dacă raportul de evaluare va fi depus după data de 31.03.2021, acesta va produce efecte începând cu data de 1 ianuarie 2022. Diferența de impozit pe care ați constatat-o rezultă din cota de impozitare aplicată, respectiv 0,2% la valoarea din actul justificativ pe care l-ați prezentat în anii anteriori – calculat până în anul 2020 –
față de 2% asupra valorii impozabile determinate în condiții rezidențiale, în lipsa unui raport de evaluare. Menționăm că, de îndată ce veți prezența raportul de evaluare, impozitul va fi recalculat cu cota de 0,2%. Pentru a vă veni în ajutor, instituția noastră v-a transmis adrese de informare, pe care le-ați primit sau le veți primi în perioada imediat următoare”.
De precizat că o clădire rezidenţială este o construcţie alcătuită din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependinţele, dotările şi utilităţile necesare, care satisface cerinţele de locuit ale unei persoane sau familii, în timp ce clădirea nerezidenţială este orice clădire care nu este rezidenţială, care nu este destinată locuinţei, fiind atribuită fie pentru închiriere fie unei activităţi economice, aşa cum se vede din criteriile de aplicare a impozitelor sau taxelor pe clădiri.