Un mărfar al aceluiași operator privat a fost implicat într-un incident similar, anul trecut

Violeta Stoica

Cauzele oficiale ale producerii evenimentului feroviar de la Ploiești Triaj ar putea fi făcute publice chiar și peste un an, date fiind condițiile dificile în care se vor desfășura cercetările instituțiilor abilitate în realizarea unor rapoarte complete și corecte privind deraierea celor două trenuri care s-au ciocnit frontal.
Imaginea primului vagon al trenului de călători, strivit între propria locomotivă și al doilea vagon, în urma ciocnirii frontale cu trenul mărfar care venea din sens opus, a demonstrat de la sine clipele de panică prin care au trecut pasagerii garniturii aparținând CFR Călători.
Deși prima informație de la fața locului prezenta ipoteza că mărfarul ar fi intrat în mod greșit pe linia directă a trenului de călători, pentru că nu ar fi respectat semnalul de oprire, concluziile finale în privința cauzelor producerii acestui accident feroviar vor apărea cel mai devreme în câteva luni. Printre instituțiile care au format comisii de cercetare se află Agenția de Investigare Feroviară Română – AGIFER și Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova.

Cel mai grav accident feroviar din județul Prahova, din ultimii ani, este anchetat de comisii de cercetare ale instituțiilor specializate, printre care se regăsesc Agenția de Investigare Feroviară Română – AGIFER și Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova.
În paralel, comisiile operatorilor feroviari cărora le aparțineau cele două trenuri intrate în coliziune frontală lângă Ploiești Triaj, în după-amiaza de miercuri, 18 decembrie – CFR Călători și, respectiv, Deutsche Bahn Cargo România SRL – efectuează obligatoriu propriile cercetări interne.accident feroviarAutoritatea care va avea, însă, ultimul cuvânt în privința cauzelor care au condus la producerea acestui grav accident feroviar este AGIFER. Agenția ar putea să elaboreze raportul final al evenimentului feroviar chiar și peste un an.
Pe de altă parte, potrivit inspectorului șef adjunct Securitate și Sănătate în Muncă al ITM Prahova, Constantin Stoica, Inspectoratul Teritorial de Muncă a declarat accident colectiv de muncă în cazul deraierii celor două trenuri, pentru că au fost implicați patru angajați ai societăților feroviare aflați în timpul serviciului (un mecanic de locomotivă și un mecanic de manevră de la operatorul privat DB Cargo și, respectiv, mecanicul de locomotivă și conductorul trenului de călători). ITM Prahova a primit și o sesizare din partea unei societăți românești al cărei angajat a fost rănit în trenul personal deraiat, cu care se îndrepta spre locul de muncă. Salariatul respectiv, provenit din Angola, a fost unul dintre cei opt călători răniți în accidentul feroviar.
Cercetările efectuate de către inspectorii de muncă vor trebui să aștepte și raportul final efectuat de către Agenția de Investigare Feroviară în cazul accidentului de la Ploiești Triaj, pentru că specialiștii AGIFER trebuie să precizeze foarte clar condițiile producerii evenimentului feroviar.
Informațiile inițiale rezultate în urma cercetării la fața locului indicau faptul că trenul mărfar ar fi intrat greșit – din cauze încă necunoscute – pe linia directă pe care se deplasa spre București trenul personal al CFR Călători. Este exclusă, însă, posibilitatea ca vreunuia dintre cei doi mecanici de locomotivă să îi fi venit rău, iar accidentul să fi avut loc din cauze medicale.
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a anunțat ieri că personalul feroviar al CFR SA a acționat în cursul nopții de miercuri spre joi cu un tren de intervenție, format din vinciuri hidraulice și o macara de mare tonaj pentru ridicarea, repunerea pe șină a vagoanelor deraiate și retragerea garniturilor din zona accidentului, operațiunile fiind finalizate ieri dimineață, circulația trenurilor în stația Ploiești Triaj fiind redeschisă la ora 06.30, în condiții normale de trafic.
Pentru asigurarea continuității traficului feroviar spre și dinspre Moldova până la finalizarea intervențiilor de ridicare și retragere a vagoanelor deraiate din zona accidentului, CFR SA a redirecționat circulația tuturor trenurilor care tranzitau stația Ploiești Triaj pe rute alternative, astfel trenurile de călători au circulat pe ruta Brazi – Ram Ploiești Triaj – Ploiești Vest – Ploiești Sud (și retur), iar trenurile de marfă pe ruta Brazi – Ghighiu – Ploiești Est (și retur).

Un tren al aceluiaşi operator feroviar privat de marfă, implicat anul trecut într-un incident similar, dar fără urmări grave

În luna noiembrie, Agenția de Investigare Feroviară Română a făcut public raportul de investigare privitor la un incident feroviar similar, petrecut anul trecut pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Timişoara, în staţia Băniţa.
La vremea respectivă, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Timişoara, în staţia Băniţa, mecanicul trenului de marfă nr. 30562 (aparţinând operatorului de transport feroviar de marfă Deutsche Bahn Cargo România) aflat în staţionare la linia III (pentru detaşarea locomotivei împingătoare) pune în mişcare trenul şi depăşeşte semnalul de ieşire YIII în poziţie pe oprire, confundând semnalul de ieşire YIII cu semnalul YIV, care era pe liber pentru trenul de marfă nr 20280 aparţinând operatorului de transport feroviar de marfă Rail Cargo România SRL.
Specialiștii AGIFER au concluzionat, în raportul final, că respectivul incident feroviar a avut drept cauză directă nerespectarea indicaţiei ”OPREŞTE fără a depăşi semnalul!”, dată de semnalul luminos de ieşire Y III al staţiei CFR Bănița, care afişa o unitate luminoasă de culoare roşie spre tren şi depășirea semnalului fără a avea acest drept. Factori care au contribuit: 1. Neurmărirea indicaţiei semnalului YIII; 2. Nerespectarea prevederilor referitoare la frânarea de urgenţă; 3. Neobservarea talonării macazului 1A; 4. Neutilizarea staţiei RER de pe locomotivă pentru informare şi comunicare.
Printre recomandările de siguranță transmise inclusiv operatorului de transport feroviar de marfă Deutsche Bahn Cargo România, AGIFER atenționa societatea de transport feroviar de marfă să efectueze o analiză de risc legată de următoarele pericole: nerespectarea indicaţiei semnalului luminos de ieşire; neurmărirea indicaţiei semnalui de ieşire; nerespectarea prevederilor referitoare la frânarea de urgenţă; neobservarea talonării macazului și altele.