Violeta Stoica

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în calitate de autoritate contractantă, are în derulare în această perioadă mai multe proceduri de achiziție destinate furnizării a sute de mijloace de transport în comun ecologice pentru orașe din întreaga țară.
Pentru Ploiești, Ministerul Dezvoltării va achiziționa 9 autobuze electrice și 20 de tramvaie, în valoare totală de peste 185 de milioane de lei, bani proveniți din fonduri europene.

Mijloacele de transport în comun pentru ploieșteni, ce vor fi achiziționate de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, vor intra în circulație pe străzile din Ploiești după finalizarea procedurilor aflate în derulare, pentru cumpărarea a nouă autobuze electrice și a 20 de tramvaie mult-așteptate de locuitorii orașului.
În cazul autobuzelor electrice, licitația se apropie de final, pentru că în această lună vor fi deschise ofertele firmelor interesate să încheie contractul de furnizare a celor nouă mijloace de transport în comun, parte a unui lot mult mai mare, destinat câtorva orașe din țară.
Această procedură a trecut și printr-o “reclamație” depusă de una dintre societățile participante la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, prin care se solicita modificarea condițiilor din caietul de sarcini. Ministerul Dezvoltării Regionale a ținut cont de măsurile impuse de către CNSC și a remediat condițiile pe care le solicitase inițial firmelor participante la procedura de achiziție, făcând modificări în privința bateriilor electrice de pe autobuze, dar și a modului de încărcare rapidă a acestora. Ca să sufle și în iaurt, MDRAP a precizat chiar, referitor la una dintre cerințele din caietul de sarcini, prin care se arăta că “bateriile electrice vor permite o încărcare rapidă (2 … 10 minute)”: “Pentru a nu se înțelege că este vorba despre încarcarea completă a bateriei, facem următoarele precizări: durata de încărcare rapidă indicată orientativ (2…10) minute vizează infuzarea unei energii de “top up” aferentă celei cheltuite pe parcursul a 1…3 curse pe rută, și nu se intenționează încărcarea completă a bateriei în sistemul de încărcare rapidă”.
Nu la fel de bune sunt veștile în privința achiziției loturilor de tramvaie de 18 metri, pentru că ofertele firmelor vor fi deschise abia în luna mai a acestui an, ceea ce presupune că aceste mijloace de transport în comun vor ajunge mult mai târziu în Ploiești.
Cele 20 de tramvaie care ar trebui să ajungă la Ploiești ar urma să fie împărțite în mod egal pe rutele existente în oraș – 101 și 102.
Conform caietului de sarcini, tramvaiele vor fi destinate transportului urban de călători, drept urmare în elaborarea ofertei se va ține cont de infrastructura existentă (liniile de tramvai cu ecartament normal de 1435 mm), condițiile de circulație, linia de rulare pentru tramvaie, respectiv linia de contact pentru alimentarea electrică. Tramvaiele trebuie să fie noi, să corespundă legislației naționale în vigoare și normelor europene cu privire la zgomot, să fie confortabile, cu podea 100% coborâtă pe toată suprafața disponibilă pentru pasageri, acționate în curent alternativ, cu echipamente electronice de putere și comandă cu microprocesor, cu recuperare de energie la frânare, cu viteza maximă de circulație de 70 km/oră, reglabilă, limitată electronic la 50 km/oră. Alimentarea tramvaielor se realiza de la firul aerian existent, prin intermediul unui pantograf.