Ambele trenuri cu probleme au aparţinut CFR Marfă

Violeta Stoica

“Triunghiul blestemat” în care s-au petrecut, în ultimii 15 ani, cele mai multe incidente feroviare înregistrate pe raza județului Prahova ca urmare a problemelor de infrastructură și/sau a vechimii materialului rulant – aflat între stația Ploiești Est-Dâmbu-Valea Călugărească – a mai generat, ieri, un eveniment pe calea ferată.
La mai puțin de o lună de la incendiul care a mistuit o locomotivă aflată în mers, care tracta un mărfar al societății naționale CFR Marfă încărcat cu produse petroliere, ieri, o altă garnitură a aceleiași companii feroviare a avut probleme după ce două dintre vagoanele pline cu zgură granulată s-au despins de restul trenului.
Ambele incidente feroviare s-au petrecut în apropiere de stația CFR Ploiești Est, însă cel de ieri nu a avut loc pe un tronson tranzitat de trenurile de călători, potrivit reprezentanților CFR Marfă, evenimentul nefiind urmat de întârzieri în traficul feroviar.

Două dintre cele 36 de vagoane ale unui tren de marfă care transporta zgură s-au desprins de restul garniturii, în mers, în timp ce se aflau între stațiile CFR Ploiești Est și Dâmbu. Deși incidentul ar putea părea unul minor, având în vedere că – potrivit reprezentanților companiei CFR Marfă – pe tronsonul feroviar respectiv nu circulă și trenuri de călători al căror mers să fie întârziat ca urmare a evenimentului respectiv, acesta este încă un semnal de alarmă privind starea infrastructurii feroviare din România și a materialului rulant învechit folosit cel puțin de către companiile de stat.
Mai ales că acest nou incident survine la mai puțin de o lună de la un altul, petrecut într-o zonă apropiată, în care un mărfar plin cu benzină și cu motorină aparținând tot companiei de stat a fost pe punctul de a produce o adevărată catastrofă, după ce locomotiva a luat foc în mers.
Dacă în cazul incidentului de ieri urmează să fie declanșată o anchetă – așa cum se petrece de fiecare dată când apar asemenea probleme pe calea ferată – instituția care se ocupă cu 3-acercetarea evenimentelor feroviare (Agenția de Investigare Feroviară Română – AGIFER) a emis un raport preliminar referitor la locomotiva mistuită de flăcări (foto din raport).
Raportul preliminar făcut public de către AGIFER privind incidentul în care o locomotivă a unui tren de marfă a fost aproape mistuită de flăcări – fiind nevoie de intervenția pompierilor militari de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Prahova – arată deocamdată circumstanțele producerii acestui incendiu. Potrivit raportului, “la data de 25.08.2018, trenul de marfă nr.83355 (aparținând operatorului de transport SNTFM „CFR Marfă” SA), compus din 27 vagoane încărcate cu produse petroliere (17 cu benzină și 10 cu motorină), 108 osii, 1908 t, 376 m, remorcat de locomotiva electrică EA nr.833, a fost expediat din stația CFR Brazi având ca destinație stația CFR Constanța Port. Trenul de marfă nr.83355 a circulat fără probleme, în condiții de siguranța circulației, până a trecut de stația CFR Ploiești Est. La apropierea trenului de hm (n.n. – halta de mișcare) Valea Călugărească, în jurul orei 04:50, mecanicul de locomotivă a observat, pe geamul locomotivei, o degajare de fum sub locomotivă, din zona postului opus celui de conducere. La verificarea efectuată prin deschiderea ușii la sala mașinilor, s-a constatat producerea unui incendiu cu o degajare puternică de fum. Mecanicul de locomotivă a luat măsuri de oprire a trenului și a comunicat IDM al haltei Valea Călugărească despre cele constatate. După oprirea trenului la km.68+450, la ora 04:50, și asigurarea locomotivei contra pornirii din loc, personalul de locomotivă a intervenit cu stingătoarele din dotare, fără a reuși stingerea incendiului, motiv pentru care, au avizat pompierii prin numărul unic de urgență 112.
Având în vedere faptul că trenul era compus din vagoane încărcate cu produse petroliere, personalul de locomotivă a luat măsuri de dezlegare a locomotivei de la tren, vagoanele fiind remorcate, de către locomotiva operatoare a stației Ploiești Est DHC 273, până în stația Ploiești Est”. În urma producerii accidentului feroviar respectiv au întârziat șase trenuri de călători, cu un total de 476 de minute.

Zece ani de la cel mai grav accident produs pe raza judeţului

Cel mai grav accident feroviar produs din cauza infrastructurii șubrede a avut loc în urmă cu zece ani pe raza judeţului Prahova, în primăvara anului 2008, când, în apropiere de halta Valea Călugărească, un tren de călători a deraiat, iar o şină a străpuns un vagon, omorând pe loc o adolescentă.
În afară de deraierea trenurilor, alte probleme ar putea apărea în zona în care – de exemplu – o şină de cale ferată devine un risc major, cum s-a petrecut în ziua de 10 mai 2008, în apropierea haltei Valea Călugărească. Atunci, din cauza unui şurub de la un macaz, locomotiva şi primele patru vagoane ale unui tren de călători au deraiat, iar un cupon de şină a pătruns într-unul dintre vagoane, perforând scaunul pe care stătea o adolescentă, care şi-a găsit sfârşitul în cel mai cumplit mod cu putinţă. Alte patru persoane, printre care şi şeful de tren, au fost rănite în urma acelui accident, care a rămas în istoria căilor ferate ca un exemplu negativ al problemelor pe care le poate crea lipsa unui simplu şurub de la un macaz.
În afara morţii adolescentei de 17 ani şi a rănirii celorlalte patru persoane, pagubele produse în urma accidentului grav de la Valea Călugărească, de acum zece ani, s-au ridicat, potrivit raportului oficial al Organismului de Investigare Feroviar Român – structură a Autorităţii Feroviare Române – la circa un milion de lei, plus aproape 5.000 de euro.
Reprezentanţii AFER recomandau la vremea respectivă, printre altele, efectuarea de verificări pe întreaga reţea de cale ferată pentru identificarea tuturor sistemelor neomologate, cu improvizaţii sau modificări faţă de documentele tehnice de referinţă în vigoare.

Asociaţia Pro Infrastructură: „Aproape de colaps”

Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură atrag din nou atenția asupra modului în care se prezintă calea ferată din România: “Tragem (încă) un semnal de alarmă: toată infrastructura feroviară românească este aproape de colaps! 75% din șine, 65% din poduri, 50% din terasamente și 90% din catenare au durata de viață expirată și au nevoie urgentă de reparații capitale (RK).
Așadar liniile pot fi periculoase dacă se exploatează la parametri normali și, prin urmare, CFR Infrastructură este nevoită să impună sute de restricții drastice de viteză și tonaj. Astăzi, avem peste 1.000 km restricționați și sunt puncte unde trenurile trebuie să încetinească mersul chiar și până la 5 km/h ca să nu deraieze! (…) Suntem extrem de îngrijorați de frecvența incidentelor feroviare din ultima perioadă cauzate de cedări ale infrastructurii, defecțiuni ale materialului rulant și/sau de factori umani. Avem o subfinanțare cronică: anual rețeaua feroviară primește doar între 5 și 10% din necesarul de bani pentru mentenanță! În acest ritm, până în 2030-2040 nu vom mai avea cale ferată, lucru recunoscut inclusiv oficial în Ministerul Transporturilor din România.
Cerem alocare bugetară adecvată pentru a face măcar 150-200 km de reînnoiri (reparații capitale – RK) pe an și abordarea rețelei ca un tot unitar!”, au precizat reprezentanții asociației menționate.