Ca urmare a încălzirii globale, rutele comerciale arctice vor deveni tot mai importante pentru comerţul internaţional, iar libertatea de navigaţie trebuie asigurată pentru toate ţările, în conformitate cu legislaţia internaţională, arată un raport al guvernului chinez cu privire la zona arctică. Raportul indică UNCLOS (cunoscută şi sub numele de Legea Mărilor) drept principalul instrument prin intermediul căruia ar trebui garantat accesul liber la rutele comerciale arctice. Acesta este primul raport conceput vreodată de guvernul chinez cu privire la importanţa zonei arctice.
Guvernul chinez precizează intenţia trasării unui „Drum polar al Mătăsii”, un proiect pentru a cărui realizare va depinde de cooperarea statelor prin teritoriile cărora trec rutele comerciale arctice. Interesul Chinei pentru zona arctică a crescut pe măsură ce încălzirea globală a dus la topirea tot mai rapidă a gheţii arctice şi la subţierea ei pe parcursul verii. Iar importanţa acestei regiuni pentru China vine din două direcţii: resursele energetice estimate (atât gaziere, cât şi petroliere) şi faptul că oferă trei noi rute de transport alternative celor deja existente. O primă rută este Pasajul Nord-Vestic (ce trece pe la nord de Canada), a doua este ipotetica Rută Centrală (ce ar urma să fie chiar pe lângă Polul Nord), iar a treia este Ruta Maritimă Nordică (tronson ce trece pe la nord de Federaţia Rusă). Dintre cele trei, ultima are cea mai mai mare importanţă pentru China, datorită faptului că este cel mai scurt drum dintre porturile de pe coasta ei de est (punctul de plecare al majorităţii exporturilor chinezeşti către UE) şi portul Rotterdam (punctul de intrare al majorităţii importurilor UE din China), UE fiind cel mai mare partener comercial al Chinei.