Luiza Rădulescu Pintilie

Nici nu s-a încheiat bine examenul susţinut de absolvenţii de clasa a VIII-a şi exact a doua zi după susţinerea celei de-a doua probe a Evaluării Naţionale- cea de Matematică – zeci de elevi din Prahova, mai precis de la centrul de examen organizat la Şcoala ”Grigore Moisil” din Ploieşti, acuză că ar fi fost derutaţi de unul dintre subiectele primite. Nu de modul în care acesta a fost formulat, ci pur şi simplu de multiplicarea defectuoasă, la nivelul şcolii, a subiectelor primite , în format electronic , de la Ministerul Educaţiei. Practic, se acuză faptul că ştampila de control aplicată pe fiecare dintre cele 150 de copii realizate pentru toţi atâţia candidaţi s-ar fi suprapus peste unul dintre subiectele de Geometrie, astfel încât, în cadrul unei demonstraţii ce trebuia făcută de către candidaţi, o dreaptă ce ar fi trebuit notată cu VQ a fost interpretată a fi VO şi de aici acuzata confuzie apărută în rândul unor elevi.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Prahova, prof. Aurel Graur, ne-a confirmat că s-ar fi primit, pe această temă, la Inspectoratul Şcolar, sesizări din partea unor părinţi şi, ca urmare, s-ar fi cerut explicaţii de la conducerea şcolii în discuţie, informându-se în acelaşi timp Ministerul Educaţiei Naţionale. Ca o primă concluzie este aceea că la nivelul centrului de examen s-au găsit toate copiile cu subiecte de examen pe care candidaţii aveau obligaţia să le depună la părăsirea sălii de examen.Ca atare, nu se ştie de unde a apărut copia pe baza căreia s-a depus plângerea – aceasta fiind, probabil, fotografiată – şi nici cât de corectă este aceasta.
De asemenea, prof. Aurel Graur ne-a mai precizat că încă după încheierea probei, adică în cursul zilei de miercuri, toate cele aproape 5000 de teze ale candidaţilor din Prahova au plecat spre comisia de corectare din alt judeţ. Între acestea se află – anonimizate și amestecate, așa cum cere procedura – şi cele ale celor 10-20 de candidaţi care au făcut sesizarea la care ne referim. De aceea, interlocutorul nostru ne-a mai precizat că abia după corectarea lucrărilor şi reaşezarea lor pe centre de examen se poate face identificarea nominală a tezelor în discuţie, iar pe această bază se va putea face și o evaluare corectă a întregii situaţii reclamate.